WoW! Spannend en een echte page-turner. Pjotr Vreeswijk staat hier echt wel op eenzame Nederlandse hoogte

Tommy Verhaegen 21 oktober 2019
De plot is ingewikkeld en duidelijk ondergeschikt aan de aktie. Als lezer krijg je maar mondjesmaat zicht op een plot die zich doorheen het verhaal kronkelt in steeds andere gedaantes. Dat is uiteraard de bedoeling om de spanning er in te houden. Toch bleef ik ook op het einde nog met vragen zitten over het wie, wat, waarom, ... Een einde dat ik ook helemaal niet zag aankomen.

Geen lange en moeilijke zinsconstructies (maar absoluut ook geen kleutertaal) en korte hoofdstukken met voortdurende perspektiefwissel houdt de vaart er in. Het boek leest erg prettig door de vele aktie en plotwendingen maar vraagt ook dat je je aandacht er bijhoudt doordat het allemaal zo veel is en zo enorm snel gaat. Bepaalde ogenblikken had ik de indruk dat er stukken ontbraken, zulke grote sprongen werden er gemaakt. Het maakte wel dat ik het boek uitlas in de helft van de tijd die ik voorzien had.

De beste typering van het boek is eigenlijk het nawoord van Pjotr zelf. Het boek leest als een van Hollywoods beste spektakelfilms

In het nederlandse taalgebied ken ik geen enkele schrijver die met Pjotr Vreeswijk te vergelijken is. Wereldwijd? iemand schrijft natuurlijk de scripts van al die Hollywoodproducties waar dit boek zo van doet dromen.

Dit is alweer het derde boek van Pjotr Vreeswijk en er zit een duidelijke constante in: hij houdt zijn hoge kwaliteit in stand.

Suzanne en Joubert die ook in het vorige boek een belangrijke rol speelden (Suzanne zelfs in alle 3) spelen nu eerste en tweede viool. Het is natuurlijk prettig om te lezen hoe deze vertrouwde figuren verder evolueren. Een prettig detail is dat er op bepaalde plaatsen coördinaten staan. Wie die in google intikt reist zo met de helden mee de wereld rond. De Syrische woestijn en de jungle in Congo zijn vandaag niet uit het wereldnieuws te branden, dat geeft een extra vleugje authenticiteit.

Liefhebbers van vliegtuigen, wapens, jungle- en woestijntochten en ongewapend vechten komen hier zeker aan hun trekken. Alsook de liefhebbers van (pseudo)wetenschap en complottheoriën.

Nog een jaar wachten op het volgende boek is wel lang, maar zeker de moeite waard. Ondertussen een verfilming?

Meer recensies van Tommy Verhaegen