Ondergang

Ton Jansen 04 maart 2024
De Titanic blijft fascineren. Naast boeken en musical is vooral de film bekend. Twee auteurs hebben het verhaal nu voor jongere kinderen - 10 jaar en ouder - verteld. Cilia, van welgestelde onderstaat aan boord, samen met haar hond Toto. Ook Tom gaat aan boord. Zijn vader werkt in de keuken. Tom - voorbeeld van een armoedig persoon - komt heimelijk aan boord. Zijn vader is boos, maar hij krijgt een niet geboekte hut en wordt aan het werk gezet in het hondenkennel. Ze ontmoeten elkaar en die ontmoeting is allesbepalend. Bij de ondergang zien ze elkaar in een sloep. Wordt ook het lieve hondje gered en hoe verloopt het met de gezinsleden van beide hoofdpersonen?

Het verhaal wordt beurtelings vanuit beide protagonist. Verteld. Het is een bekend verhaal, maar misschien niet bij jonge kinderen. Ik vind dat de ondergang van de Titanic nog schrijnender verteld had kunnen worden. In totaliteit is dit een goed geschreven avontuurlijk verhaal.
Ik las dat Jaap Friso, van jaapleest.nl, het een matig uitgewerkt verhaal, erg vlak uitgewerkt. Daar ben ik het niet mee eens. Het lijkt mij een aantrekkelijk leesboek.
Achterin nog een toelichting, die toelichting is leuk. Zinvol als aanvulling.
Vier sterren voor dit boek.

Meer recensies van Ton Jansen