Gamen met de politie biedt uitkomst

Ton Jansen 12 maart 2024
Dit boek heeft twee verschillende omslagen. Ik weet eigenlijk niet welk omslag aansprekender is. Omslagen zijn voor jongere lezers belangrijk. Het is een psychologisch familieverhaal, althans zo wordt het genre op de voorzijde aangeduid. De ondertitel - 'Gamen kan je redden' ontbreekt bij dit omslag.
Thijmen maakt deel uit van een samengesteld gezin met twee halfzusjes, waarbij hij vooral dol is op de kleine Anne. Hij heeft het niet makkelijk met zijn depressieve moeder. Thijmen krijgt in de klas gevoelens voor de mooie (dat is meestal zo) Inaya. Positief voor hem is het goede contact met stiefvader Paul en zijn vriend Chris.
De tweede verhaallijn gaat over |Luuk, een wijkagent, die zich ook bezighoudt met online gamen met jongeren namens de politie.
Als zijn kleine halfzusje in gevaar dreigt te komen, komt het kennen van de agent buitengewoon goed van pas.
Echt spannend wordt het verhaal niet en dat hoeft in principe ook niet bij een psychologische roman.
Het gamen met de politie - achterin kort toegelicht - is een bestaand project, waarbij de politie gamet met een speciaal politieaccount. Via een genoemde website kun je op de hoogte blijven van het gamende politieteam.
Dat is een aardig gegeven in dit makkelijk leesbare boek. Het overtuigt mij niet helemaal. Ik vind zowel de schrijnende familieomstandigheden als het vluchten in het gamen niet volledig tot zijn recht komen.
Daarom geef ik als waardering drie sterren. Denk dat leerlingen het wel willen lezen.
Het is geschikt voor lezers vanaf ca. 15 jaar. Leestechnisch kan het al veel eerder.

Meer recensies van Ton Jansen