Meer tragedie en hang naar vriendschap dan humor

Ton Jansen 10 mei 2020
Ik kan mij best voorstellen dat deze roadtrip over een meisje dat ongewenst zwanger is geraakt en in een paar honderd kilometer verderop gelegen kliniek abortus wil laten plegen tegenstrijdige gevoelens oproept. Op de allereerste plaats heeft het tweetal schrijvers er een vlotlezend verhaal van gemaakt. Persoonlijk vind ik het humorgehalte niet bijzonder hoog, de achterflap belooft dat wel. Het zijn eerder de gedragingen en uitingen van haar hysterische vriendin en de over de top gebeurtenissen die voor verrassende situaties zorgen. Het is toch veelal tragikomisch, want het schuurt aan alle kanten in het leventje van de zeventienjarige Veronica.
Het indrukwekkendste gedeelte vind ik als de luidruchtige vriendin, die onderweg verklapt, lesbische gevoelens te hebben, contact zoekt met haar vader die niets van Bailey wil weten.
De abortus zelf wordt heel summier beschreven. Daardoor gaat het verhaal meer over vriendschap en een hoofdpersoon die op zoek is naar zichzelf. Bailey was een ex-vriendin met wie ze vier jaar geen woord gewisseld heeft. Veronica is een goede student geworden en heeft een andere vriendenkring om zich heen verzameld. Vrienden die met studie en de oppervlakkige geneugten van het leven bezig zijn.
Een derde hoofdpersoon is Kevin. Die heeft gaatjes in zijn condoom gemaakt waardoor Veronica zwanger is geraakt. Hij wordt als stalker als uiterst irritant heerschap omschreven.
Voorzijde is trouwens goed gevonden.
Als waardering zou ik 3,5 ster geven, maar vanwege de vlotte leesbaarheid en het toch wel belangrijke onderwerp is de weegschaal doorgeslagen naar vier sterren.
Wel erg Amerikaans, maar dat zij zo.
Voor lezers vanaf ca. 15 jaar.

Meer recensies van Ton Jansen