Klein maar fijn

Ton Jansen 12 oktober 2020
Om maar met de deur in huis te vallen: dit boek is goed. Het is een klein verhaal waarbij de afloop goed te voorspellen is. Qua leestijd heb je aan minder dan een uur voldoende. Het lettertype is groot en de interlinie ruim. Dus wat let je om te genieten van dit fijne verhaal over Owen (12) die een stenen beeld van een soldaat bewondert en er haast elke dag mee praat. Wie staat er symbool voor de soldaat? Daarbij koestert hij ook een gezinsverleden. Dat komt tot volle glorie in zijn aansprekende gedicht dat hij - ondanks fiks wat huiveringen - uiteindelijk toch voordraagt. Dat is een ontroerend moment omdat het veel verklapt over de geslotenheid van Owen en zijn depressieve moeder. Dat het wensvervullend afloopt is prima. Voor lezers vanaf ongeveer 10 jaar. Klein, maar fijn dus! Dik verdiende vier sterren. P.S. Mijn boek had een ander omslag, dat vind ik sfeervoller dan het hier afgebeeld omslag.

Meer recensies van Ton Jansen