Ontsnappen

Ton Jansen 11 maart 2024
Dit is het derde boek van Erna Barth. Zowel ‘Lef’ en ‘Moordspel’ gelezen. Haar nieuwste boek ‘Spiegelhaat’ is een heftig verhaal voor young adults v00r 15 jaar en ouder. Libby is in contact gekomen met Guido en die blijkt heel andere bedoelingen te hebben. Libby komt terecht in een wereld van prostitutie, drugs en onderdrukking. Haar zus Cassie heeft Libby gewaarschuwd, maar zij heeft dat advies in de wind geslagen.
Libby krijgt flinke klappen en zit onder de blauwe plekken. Aidan, een beveiliger, heeft wel gevoel voor haar en dat blijkt later als hij iets opzienbarends aan Libby vertelt.
Haar zus Cassie wordt ook bij deze ellende betrokken. Libby is echter onverschrokken en probeert te ontsnappen aan die gruwelijkheden.
Het is eigenlijk een realistische roman Diemen liet denken aan een boek van de in 2021 overleden Vlaming Dirk Bracke: Het engelenhuis. Dat vond ik echter een aangrijpender boek, want Barth aait het soms wat ongeloofwaardig. Dat komt de spanning zeker ten goede, maar de geloofwaardigheid niet.
Wie op zoek is naar een spannend leesboek, zit wel goed, maar de pointe vind ik teveel voor de handliggend en te onwaarschijnlijk.
Ondanks het realistische karakter hoop ik maar dat een dergelijk scenario een ieder bespaard blijft en niet hoeft te ontsnappen aan deze naargeestigheid.
Aardig verhaal om een tijdje met lezen bezig te zijn. Jemoet wel houden van dit soort verhalen. Sommige lezers willen graag ontsnappen aan de rauwe realiteit en zoek.en het in de fantasy/magie-sfeer. Achterin nog een playlist van Libby.

Meer recensies van Ton Jansen