Even buiten de comfortzone. Normaliter lees ik louter en alleen jeugdliteratuur. Dit boek stond op een website waar ook boeken voor jongeren worden aangeprezen. Dus een poging gewaagd. Ik kende Rob Stoker niet, ook niet van zijn trieste familierelaties waarover hij zijn debuutroman ‘30 messteken’ schreef. Op de voorzijde prijkt het woord roman, maar het kan eerder als psychologische thriller worden betiteld. Het boek heeft een ingenieuze compositie. Het zijn eigenlijk drie perioden die beschreven worden: een jaar voor het onheil, de periode van het onheil en vijf jaar later. Felix, die een groot geheim met zich meedraagt, komt in het leven van de ik-verteller Leon. Felix verdedigt Leon en zichzelf als er een eersteklas pestkop Mike, vergezeld van twee maten, zijn pestpraktijken probeert uit te voeren. Felix woont bij een zeer aantrekkelijke tante, een gegeven waar Leon (16) bepaald gevoelig voor is, al komt het niet erotische scènes. Dan verneemt Leon dat Felix in jeugddetentie heeft gezeten. Hij heeft zijn pa met benzine overgoten en in brand gestoken. Vader is daar niet ongeschonden vanaf gekomen. Hij is aardig verminkt. Er komt een geblindeerde auto op hun pad, een auto waarin Felix’ vader zit die uit is op wraak. Om geen spoilers weg te geven: het in brand steken had te maken met Luna, het zusje van Felix. Als op een dag de boswachter vermist is en vermoord, krijgt het verhaal een andere wending. Luguber. Omdat het een thriller betreft zal ik dat niet uit de doeken doen. Het is een gruwelijke en verrassende ontknoping. De schrijfstijl is eenvoudig. Af en toe lijkt er iets niet te kloppen in het verhaal , maar dat doet niets af aan het leesplezier, als je tenminste van dit genre houdt. Het lijkt mij een boek voor jeugd vanaf ca. 16 jaar en voor volwassenen.. De lezer moet wel even wennen aan de bruuske perspectiefwisselingen. Het boek stemt wel tot nadenken en dat is een hele verdienste. Vijf sterren vind ik te royaal, maar een mooie vier sterren voor dit verhaal. Zal de andere twee boeken, hoewel heel anders van schrijfstijl en inhoud, ook eens lezen. Tot 6 april zijn de bibliotheken dicht, dus tijd voor de op de boekenplank aanwezige verhalen.

Reacties op: Psychologische thriller

Verslagen vriendschap - Rob Stoker