Vluggertje

Ton Jansen 30 juli 2019
De novelle-achtige verhalen zijn in zwang. 'Moordgeheim'van Natasza Tardio en 'Gruwelijk spel'van Mirjam Hildebrand evenals twee korte verhalen ('Fout'en 'Kil') van deze auteur, bekendstaand als 'koningin van de jeugdthrillers'. Commercieel gezien natuurlijk een handige zet. Dit ultrakorte verhaal (nog geen 60 bladzijden) is uitgegeven als vervolg op het onlangs verfilmde boek 'Vals'. Het speelt zich ook in dezelfde omgeving (lees huis) af, ergens in de Ardennen. Moeilijk om hier een beoordeling voor te geven. Ik hoop dat het nauwelijks leesgemotiveerde leerlingen kan aanzetten een boek te lezen. Daarom is er een sterretje bijgekomen. Het is binnen 45 minuten verslonden. De leesinspanning is daarom gering. Inhoudelijk borduurt het voort op de bekende stijl van Mel Wallis de Vries. Achterin leesfragmenten van haar laatste boek en een bibliografie van de haar jeugdthrillers. Als leesuitdaging vind ik de twee genoemde boeken van Tardio en Hildebrand geschikter, die bieden toch iets meer.

Meer recensies van Ton Jansen