Origineel boek

Twaatje 29 maart 2024
Luca en Naomi zijn als kinderen in de vijfde klas aan elkaar gekoppeld om pen palls te worden. Maar Luca heeft daar helemaal geen zin in, en als hij een brief van Naomi krijgt, schrijft hij een hele onaardige brief terug, in de hoop snel van dit project af te zijn. Maar Naomi laat zich niet zo makkelijk af schepen en schrijft ook een lelijke brief terug. En dit mond uit tot een jarenlange correspondentie tussen de twee met onaardige brieven naar elkaar. Ondanks dat de brieven lelijk zijn, kijken ze toch beide uit naar de postbode. En hoe ouder ze worden schrijven ze ondanks de verwensingen ook wel intiemere dingen naar elkaar. En ook al schrijven ze 20 jaar lang met elkaar, ze hebben elkaar nog nooit in het echt gezien. Maar de laatste twee jaar heeft Naomi niets meer van Luca gehoord, totdat ze op haar werk als weervrouw weer een onaardige brief krijgt van Luca. Ze wil hem opsporen, maar heeft geen idee waar hij woont. Ondertussen raakt ze ook erg bevriend met haar buurman in haar flat. Zal ze nog door gaan met haar zoektocht naar Luca en voor de buurman gaan? Maar Luca laat haar niet los, en ze wil hem toch vinden.

Wat een geweldig boek!! Ik was van het begin af aan geboeid door de brieven die Luca en Naomi naar elkaar stuurden. Ze waren zo hilarisch! Je leest in de tijd van nu en door middel van hun brieven lees je ook over het verleden. Daardoor komen we ook meer over Luca te weten als kind, en hij heeft het vroeger niet makkelijk gehad en krijg je sympathie voor hem en zelf ook een beetje medelijden. Zijn correspondentie met Naomi is het enige constante in zijn leven. Maar ook de roadtrip die Naomi samen met haar vriendin maakt om hem te vinden is erg leuk en je bent nieuwsgierig omdat ze elke keer een stapje verder komen, want als lezer wil je ook graag weten hoe het Luca is vergaan en waar hij is. Het plot zie je wel van mijlenver aankomen, maar dat geeft eigenlijk niet, door de kijkjes in het verleden door de brieven, blijft het boek interessant, hilarisch, maar ook aangrijpend. Je ziet ook echt dat de brieven evolueren, van kinderlijk tot volwassen, dat heeft de auteur goed gedaan. Door de originaliteit staat dit boek hoog bij mijn favorieten!

Meer recensies van Twaatje