Heerlijke soap!

Twaatje 16 november 2023
*Bevat spoilers als je deel 1 nog niet hebt gelezen*

Kliniek zuid in de stijgers gaat verder waar deel één is geëindigd. Caro zit middenin de scheiding en probeert alles zo soepel mogelijk te laten verlopen met betrekking tot de kinderen. Die weten de ware reden van de scheiding niet en dat willen Caro en Robbert voorlopig zo houden. Daardoor krijgen de kinderen wel een vertekend beeld van de scheiding en vooral Teun heeft het daar moeilijk mee en veranderd van de perfecte zoon, naar een ongeïnteresseerde puber die zijn heil ergens anders zoekt. In de kliniek gaat het ook niet helemaal op rolletjes wanneer Suus de office manager haar wereld in stort, maar daar zelf niet zo mee lijkt te zitten. Dide, haar vriend kan niet meer tot haar door dringen. En Felix, de collega van Caro voelt zich al meer tot haar aan getrokken en schuift dit niet onder stoelen of banken. Kan Caro zich daartegen verzetten? Kortom, allemaal ingrediënten voor weer een heerlijke soap achtige setting in kliniek zuid!

Ik had al zo genoten van het eerste deel en ook dit tweede boek vond ik weer geweldig. Ik hou van de manier waarop het verhaal geschreven is, het leest als een soap en je neemt een kijkje in het leven van de kliniek en de personages die er bij horen. Wat ik ook er leuk vind is dat alle betrokkenen hun eigen verhaal hebben, ze krijgen allemaal een podium in het boek. En er zit uiteraard een bad guy in en dat is natuurlijk Robbert, ik vond het al een boefje in het eerste deel, maar dat is onverminderd gebleven, en het grappige is, hij heeft het volgens mij niet eens door van zichzelf. Helaas heeft Caro ook niet door hoe Robbert kan zijn en ik had de neiging om haar door elkaar te schudden om haar ogen te openen. Gelukkig heeft Felix wel door hoe Robbert is en probeert tot Caro door te dringen. De problematiek met de kinderen van Robbert en Caro zijn realistisch uitgewerkt en geven een beeld waar in het echt ook jongeren mee te maken kunnen hebben. En dan nog Suus haar diagnose, ook deze is er één die menig ander overkomt en laat zien hoe mensen er verschillend mee om kunnen gaan. En dat je als partner aan de zijlijn kan komen te staan. Kortom, dit boek zit boordevol gebeurtenissen met alle personages die er in voor komen. Ik heb het boek met plezier gelezen en hou van de combinatie van maatschappelijke onderwerpen die aan de kaak worden gesteld, maar ook de ontluikende liefde die er in zit en de onvoorwaardelijke liefde van een moeder voor haar kinderen. Ik kijk heel erg uit naar het derde deel!

Meer recensies van Twaatje