Het dossier

Twaatje 27 maart 2024
Josta Bresse is een 46 jarige weduwe en geniet van haar huis met atelier op haar heuvels in Limburg. Op een ochtend wordt ze wakker en ontdekt dat ze een dag of tien mist. En heeft ze wonden op haar onderbuik. Een bezoek aan een art leert haar dat ze een nier mist. Deze is gestolen en ze doet aangifte. Daardoor doen de rechercheurs ook onderzoek naar haar om zo de reden van de orgaan roof te achterhalen. En zo komen er bijzondere feiten aan het licht waar Josta al dan niet weet van heeft. Josta haar roerige verleden als voormalig kunst vervalser voor de Stasi van het voormalige DDR komt naar boven en ze moet op zoek naar haar team van mede vervalsers. Dit doet ze op eigen houtje, want bijna niemand is te vertrouwen. Terwijl ze dit doet wordt ze ook nog achterna gezeten door huurmoordenaars Gelukkig krijgt ze hulp van een paar mensen en gaat ze op zoek naar bewijs. Ze wordt weer geconfronteerd met de man die haar leven tot een hel maakte in gevangenis hohenschönhausen, waar ze werden ondervraagd over een dossier waar alle vervalsing in staan. Ze moet op zoek naar dat dossier.

Wat heeft Anya Niewierra weer een ongelooflijk goed verhaal neer gezet. We duiken 35 jaar terug in de tijd, en dat lijkt al een tijdje terug, maar eigenlijk is dat nog maar kort geleden als je bedenkt dat Duitsland toen nog in Oost en West verdeeld was. En het was in het oosten beslist geen pretje. Eigenlijk onvoorspelbaar dat de mensen in het oosten de muur niet over mochten. Door 'het dossier' worden we er weer even aan herinnerd hoe die tijd was en ze heeft er een ontzettend vernuftig verhaal omheen verzonnen. Je kan goed merken dat de auteur zeer goed research heeft gedaan voordat ze aan het boek begon. Het boek begint al gelijk met de orgaanroof en daardoor ben je gelijk geboeid. Wie doet nou zoiets? Maar dan ontdek je dat Josta een bijzonder verleden heeft en beetje bij beetje wordt een heel web ontrafeld. Ieder hoofdstuk gebeurt er weer wat zodat je verder wilt lezen. Tussen de hoofdstukken van Josta door lezen we ook vanuit een ander persoon, in eerste instantie weten we niet wie dat is, maar op zich kom je daar redelijk snel achter, maar dat is niet erg, het is eigenlijk wel verhelderend om ook vanuit die persoon de gebeurtenissen te herleven. Het is dus geel nagelbijtende, bloederige puntje op je stoel thriller, maar het is wel heel spannend omdat er mensen achter Josta aanzitten en de gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op. De tegenpartij gaat behoorlijk ver om bepaalde dingen in de doofpot te stoppen. Kortom, ik zat helemaal in het verhaal, dat las als een goede spannende film met de beeldende schrijfstijl van Anya. Ik ben fan!

Meer recensies van Twaatje