Alle ingrediënten voor een heerlijke feelgood

Afgelopen week zag ik dat er een nieuw verhaal uit gekomen was bij, LS Amsterdam, van Danielle van Helden. Ik las al eerder een boek van haar dus dit korte verhaal moest ik ook gewoon lezen. Eerder verscheen dit verhaal in de romcomnibus.

Lois wordt door haar tienjaar oudere zus uitgenodigd om mee te gaan op een cruise. Als arme student kan ze zich dit normaal absoluut niet veroorloven dus ze zegt meteen volmondig ja. Al snel blijkt dat deze ‘vakantie’ toch net even anders is als dat ze gedacht had. Had ze nu toch die brochure maar gelezen.

De dubbele betekenis van de titel wordt al snel duidelijk en ik vind hem echt geweldig bedacht. Ondanks dat het verhaal kort is, ik las hem geloof ik binnen iets meer dan een half uur uit, had ik echt een gevoel alsof ik de verschillende personages had leren kennen. Wat is er tussen Lois en haar zus Esmee, waardoor Lois het gevoel heeft dat ze niks goed kan doen. Joris lijkt meteen een zwak voor Lois te hebben ondanks de ontactische opmerkingen van Lois. En natuurlijk de heerlijke recht toe recht aan Joop niet te vergeten. Ik houd van de verschillende personages in dit verhaal. En door het verleden van Lois en Esmee weet Van Helden ook nog diepgang in dit korte verhaal te bouwen. Na het lezen van dit verhaal heb ik nog meer respect voor haar gekregen. Wat weet ze, ook in dit verhaal, alle aspecten van een feelgood goed over te brengen. Al vond ik het einde wel erg snel gaan en had ik dit liever wat meer uitgewerkt gezien, maar dit is haar vergeven. Want dan was het waarschijnlijk een volwaardig boek geworden, en ‘Op rolletjes’ is als een kort verhaal op de markt gezet en dan is de samenkomst van deze twee personages zelfs wel passend. Ik heb in ieder geval genoten en sloeg het boek met een grote glimlach dicht.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes