De essentie van het leven

Wendy Wenning 01 maart 2020
De essentie van het leven.

Leef! is het verhaal van Laura, een meisje wat op haar 15e jaar de diagnose kanker krijgt.

Juli 2009, in de zomervakantie staat Laura naakt voor de spiegel, klaar om onder de douche te stappen. Een kleine verdikking ter hoogte van haar linkerborst valt haar op. Ze stapt onder de douche, vergeet de verdikking en gaat naar haar vakantiewerk. Na een week of drie voelt ze een keiharde bobbel onder haar oksel en besluit naar de huisarts te gaan, met de gedachte dat het wel niets bijzonders zal zijn. Na het laten maken van röntgenfoto’s moet ze een paar weken later op consult bij dokter Ten Berge in het ziekenhuis. Eenmaal daar volgen er meer onderzoeken en wordt ze doorgestuurd naar de afdeling Kinderoncologie in het ziekenhuis in Groningen. Na een botscan en een punctie volgt die verschrikkelijke diagnose: Kanker. Een zeer zeldzame vorm van kanker, het mesenchymaal chondrosarcoom.

Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel vertelt Laura op een heldere en positieve wijze hoe het allemaal begonnen is. Hoe ze van een gezonde tiener met toekomstplannen en dromen verandert in een zieke jonge vrouw, die ondanks alles wil genieten van datgene wat nog wel mogelijk is. Ze gaat de strijd aan met de ziekte, samen met haar familie en vrienden. Een strijd die ze in het eerste gedeelte van Leef! ook wint.
Het tweede gedeelte van het boek beschrijft de terugslag drie jaar later. Ze is begonnen met studeren, woont op kamers en leidt weer een normaal leven. Wel heeft ze nog regelmatig controles en bij de laatste scan stort haar wereld weer in, de kanker is terug en zodanig dat een behandeling weinig zin meer heeft. Vanaf dat moment besluit ze te leven dag bij dag, maar wel een ‘gewoon’ leven. Ook nu heeft ze haar liefdevolle familie en vrienden om haar heen, die haar steunen in alles wat ze wil doen.

Laura – eerst een meisje vol met dromen, maar die nu niet meer aan een verre toekomst durft te denken.

Zoals Laura met haar ziekte omgaat is bewonderenswaardig. Tijdens het eerste behandeltraject blijft ze geloven in het leven en laat zich niet door haar ziekte uit het veld slaan. Ze blijft uitdagingen aangaan en vooral blijft ze positief. Het is een heftig verhaal, om te lezen wat Laura allemaal moet doormaken in haar strijd tegen deze rotziekte. En niet alleen voor haar, maar ook voor haar vader en moeder, haar broers, haar vriendinnen. Zelf heb ik geen kinderen, maar wat moet het zwaar zijn voor ouders om je kind zo te zien vechten. Wat in dit verhaal heel sterk naar boven komt is de strijdlust van Laura en de liefde en steun van alle mensen om haar heen. Na het lezen van Leef! besef je dat gezondheid een groot goed is en dat dit toch het allerbelangrijkste is in het leven. Het boek heeft op mij een grote indruk gemaakt.

Elk hoofdstuk begint met een songtekst. Laura luistert veel naar muziek en haalt daar veel van haar kracht uit. Al deze songs kun je beluisteren door middel van een code in te scannen. Mooie songs, maar ook songs waar je kippenvel van krijgt.

Dit boek las ik in 2014, in 2019 is Laura op 25-jarige leeftijd overleden.

Meer recensies van Wendy Wenning