Schaduw uit het verleden is een spannende thrillernovelle met veel emotie, een 'echte' vrouwenthriller.

Wendy Wenning 09 januari 2024
Hetty Visser is geboren op de Veluwe. Ze heeft dertien jaar in derdewereldlanden gewoond vanwege het werk van haar echtgenoot. Ze schreef al eerder spannende boeken en nu is Schaduw uit het verleden verschenen bij De verhalenfabriek. Een verhaal van 100 bladzijden. Door keihard te werken en zichzelf voortdurend te verbeteren heeft Dion nu een luxe leven. Ze heeft alles wat ze nodig heeft en voor het geld hoeft ze eigenlijk niet te werken. De beleggingswereld heeft voor haar geen geheimen meer en ze heeft zelf een online cursus in elkaar gezet. Omdat er veel vraag naar was, is er een afsluitende cursusdag in Nijmegen. Iets waar Dion juist niet op zit te wachten, want ze is bang dan bekenden tegen te komen. En haar verleden wil ze juist geheim houden. Ze is sterk op haar hoede, maar dan maakt ze toch een vergissing. Een roekeloze vergissing.

Schaduw uit het verleden verhaalt vanuit het perspectief van Dion, vanuit de eerste persoon. Uit het eerste hoofdstuk valt op te maken dat Dion best wel een harde vrouw is en de baas in huis is. Haar man Phil is iemand die liever niet de confrontatie aangaat en snel over zich heen laat lopen. Dit dus in tegenstelling tot Dion.

'Niet weer. En niet op dat toontje. Dat slachtofferige...vreselijk. Je zou zeggen dat hij op deze belangrijke dag ook eens een beetje belangstelling voor mij op zou kunnen brengen.' Deze zin is tekenend voor het gebrek aan respect dat Dion voor haar man heeft. Maar Dion is ook erg achterdochtig en dit maakt nieuwsgierig naar dit personage en haar verleden. Waar komt die achterdocht vandaan? En hoe zit het met haar oude leventje, waarom heeft ze daar afstand van gedaan en waarom moet ze haar verleden wegstoppen? En dan is daar de ontmoeting met Hessel de Vries en haar zo zorgvuldig geconstrueerde veilig leventje begint langzaam af te brokkelen.

'Twee keer eerder heb ik alles uit mijn handen laten vallen, mijn hele leven aan scherven zien vallen, en twee keer heb ik opnieuw een leven opgebouwd.'

Flashbacks vertellen stukjes verleden en het zijn dan ook steeds snippertjes informatie die de lezer toebedeeld krijgt. Visser slaagt er hierdoor prima in om de nieuwsgierigheid hoog te houden en hiermee ook de spanningsboog. Langzaam wordt het verleden helder en is het hoofpersonage ook goed te begrijpen. Met hoe ze denkt en hoe ze daarmee omgaat. Visser trekt de lezer mee in de gevoelens en gedachten van het hoofdpersonage, waardoor men zich heel goed kan inleven. Niet alles is zoals het lijkt of gaat zoals verwacht en de auteur heeft dan ook een fijne thriller geschreven met een mooie spanning en van tijd tot tijd de nodige verrassingen. De climax aan het einde lijkt even voorspelbaar maar daar schuilt ook nog een kleine verrassing in. Een goed opgebouwde novelle, de auteur heeft alle ruimte die tot haar beschikking was naar alle tevredenheid benut.

Meer recensies van Wendy Wenning