Knap debuut, maar nét niet

wendyvd 18 juni 2020
Een moeilijk boek om te beoordelen.
Ik las het voor de Hebban Debuutprijs 2020, en moet toegeven dat ik het anders waarschijnlijk niet had vastgepakt. Het genre (fantasy) is niet meteen mijn ding, maar Rima Orie heeft een magische wereld gecreëerd, dat is zeker.

Het is een avonturenroman met fantasy elementen, en een Indische getinte magische sfeer. Je zit echt wel even in een andere wereld in dit boek! En dat is een mooie verdienste van deze jonge schrijfster.

Maar toch kostte het me, zeker in het begin, wat moeite om erin te geraken, ook al is het goed geschreven. Ik had weinig met de personages, maar dat groeide gelukkig met het boek mee. Ook zijn de personages niet altijd even rechtlijnig, maar eerder wispelturig in hun reacties, omdat ze soms heel anders reageren dan je verwacht op basis van hoe je hen leert kennen. Dat geeft soms een twist aan het verhaal, maar komt toch ook verwarrend over.

Naar het einde toe werd het dan wel spannend, en gebeurde er op korte tijd wel heel veel. Daardoor heb je meteen ook het gevoel dat al het voorafgaande een stuk korter had gekund.

Jammer genoeg staan er hier en daar wat onzorgvuldigheden in de tekst, qua verhaal, maar ook schrijffouten. Vooral dit laatste had gemakkelijk vermeden kunnen worden.
Bovendien vond ik het stukje romantiek dat op een gegeven moment voorkomt absoluut geen meerwaarde hebben, het paste niet echt in de stijl van het boek (het lijkt alsof de schrijfster vond dat dit er absoluut in moest).

Voor mij mist het boek iets, al kan ik niet benoemen wat precies. Het nam me te weinig voor zich in, al kwam hier in de laatste hoofdstukken wel verandering in.

3 sterren voor het merendeel van het boek, 4 voor de laatste hoofdstukken, 3,5 in totaal. Maar zeker een knap debuut!

Meer recensies van wendyvd