een spannend verhaal

wil veltkamp 21 juli 2019
Een eerste blik op de cover van ‘de fluisterman’ laat je een halve vlinder zien. Maar als je het boek dan oppakt en beter kijkt, zie je dat de vlinder doorloopt op de achterkant en dat deze gevuld is met doodshoofden en botjes van armen en handen. Op de voorkant zelfs in reliëf. En het rijmpje ‘Als de deur halfopen staat, hoor je het gefluister vroeg of laat’ maakt helemaal nieuwsgierig naar dit debuut van Alex North.
Na de dood van Rebecca, de vrouw van Tom Kennedy en moeder van Jake, verhuizen ze naar Featherbank. Ze hopen daar een frisse start te maken. Featherwood is echter een klein stadje met een verleden. Jaren geleden werden er een aantal jongens ontvoerd en vermoord door de Fluisterman. Ondanks dat de Fluisterman gevangen zit, wordt er weer een jongentje vermist en begint Jake ook gefluister te horen. De spanning wordt langzaam opgebouwd en er komen verschillende verhaallijnen op een verrassende manier samen. Vooral in het laatste deel wordt de spanning opgevoerd. De personages hebben allemaal hun eigen problemen, die goed verwoord worden. Er zijn 70 korte hoofdstukken, die steeds een stukje meer van het mysterie vrij geven. Op de cover staat geen genre duiding en ik vraag me af of dit bewust is gedaan. Sommige noemen het boek een thriller, een spannend boek met bovennatuurlijke elementen zou het mijn inziens ook genoemd kunnen worden.

Meer recensies van wil veltkamp