moeilijk door de vele personages

wil veltkamp 23 maart 2024
Voor de leesclub de boekenreizigers mocht ik ‘Ockhams scheermes’ van Chris Bossers lezen. De achterflap intrigeerde me enorm, vandaar dat ik me inschreef voor dit boek. Volgens deze korte informatie hebben we te maken met Alex Dubois. Hij is een meedogenloze huurmoordenaar, werkzaam in Antwerpen. In korte tijd vermoordt hij meerdere mensen. De politie staat met hun rug tegen de muur, Alex is onvindbaar. Er zijn echter twee factoren die ervoor zorgen dat hij wellicht toch gepakt gaat worden, namelijk zijn verleden en de corrupte commissaris Vercammen. Al lezende kwam ik erachter dat ‘Ockhams scheermes’ het zesde deel is met Willy Vercammen. Ik kon niet goed hoogte van hem krijgen, wellicht had ik beter eerst eerdere delen kunnen lezen. Maar misschien ook niet, want dit deel kon me niet echt bekoren. Ik heb me laten verleiden door de woorden meedogenloze huurmoordenaar. Jammer genoeg maakten we alleen kennis met hem als hij weer een klusje moest klaren. Tel daarbij in de eerste pakweg twintig hoofdstukken een grote hoeveelheid personen met ook nog eens moeilijk te lezen namen en actie die zich afspeelt in China, Italië en België en met Albanezen en de verwarring is compleet. Hierdoor lukte het me niet om goed in het verhaal te komen. Dat is jammer want Bossers kan echt wel schrijven, vooral zijn personage Vercammen komt regelmatig humoristisch uit de hoek. De huurmoordenaar Alex is een triest figuur, waar je toch zeker empathie voor kunt hebben. Gelukkig wordt naar het eind toe wat meer toegespitst op de opdrachtgevers en worden sommige verbanden duidelijk.

Meer recensies van wil veltkamp