Prachtig verhaal

xanne 04 januari 2024
Recensie tijd voor het tweede boek alweer dit jaar.
c'est la vie, geschreven door Chris van Vlijmen.

Een tijdje terug viel dit boek bij op. Hij werd gepromoot in verschillende fb groepen. Een boek gebaseerd op een waargebeurd levensverhaal. Ondanks dat ik niet veel waargebeurd lees, was ik getriggerd. Maar ik twijfelde.
Die twijfel duurde niet lang toen ik hem afgelopen feestdagen van mijn zoon Jaimey kreeg.

Waar gaat dit boek over?
(Flap)
Nooit gaf ze op....
Wat als 2 jonge mensen hun schepen achter zich verbranden? Als ze in hun nieuwe thuisland Frankrijk bedrogen blijken en berooid moeten starten?.Chris van Vlijmen schrijft treffend zijn familiesaga, met het levensverhaal van Ans als rode draad. Een verhaal over groot doorzettingsvermogen en klein geluk. Over tegenslagen, stil geloof, intens verdriet en een schrijnend afscheid. Toch is C'est la vie geen boek vol ellende. Integendeel!

Het Is een boek vol bemoediging.

......altijd pakte ze de draad op,
vol levensvreugde en vertrouwen.

Dapper in de oorlog, dapper erna. Het fortuin uit hun gegoede families wordt niet hun deel. Haar rijkdom zit in eenvoud, in klein geluk. In haar kinderen en in haar paradijs, hun huis op de heuvel: Sainte Therèse, en zeker ook in de onvoorwaardelijke liefde van haar man, al is daar - bijna onbereikbaar diep weggestopt - die verraderlijke loerende dreiging.

Het leven loopt zoals het loopt. Ans 'berustende' woorden geven het boek zijn titel: ' het is niet anders, C'est la vie.'

Dit boek is geschreven door Chris (Christophe) van Vlijmen. De zoon van Ans.

Wat vond ik van dit boek?
Ik heb in het begin geschreven dat ik twijfelde over dit boek. Daar het op waarheid berust is, van een onbekend persoon. Ik vroeg mij af of ik het interessant zou kunnen vinden? Via via ben ik ook op de fb groep van C'est la Vie terecht gekomen, waar nog meer informatie staat. En waar ook foto s van dit indrukwekkende boek worden geplaatst. Want ja, indrukwekkend is het zeker.
Ik ben blij dat ik dit boek heb gelezen, zoals de auteur in zijn slot ook aangeeft. Ik hoop dat de wijze waarop Ans haar leven heeft geleefd jou inspireert
En jou en anderen steun, troost en kracht zal geven.
Chris ik kan je vertellen dat ik respect heb, voor u moeder Ans en voor u manier om vol respect en liefde over haar en je familie te schrijven. Ik ben ervan overtuigd, dat ze maar wat trots geweest zal zijn op dit boek. Nee, ze is trots op dit boek.
Is dit boek perfect? Nee, de perspectieven kloppen niet altijd. Ik zie wel wat foutjes. Maar soms, is een boek meer dan een boek alleen. Dan is het een verhaal dat leeft. Een verhaal waarvan je de emoties voelt. En dat je raakt. Op dat moment, kan je zeggen: dit boek is geslaagd, want hiervoor schrijf je een verhaal. En dit verhaal mag er zeker zijn.

⭐⭐⭐⭐

Meer recensies van xanne