Geprobeerd

xanne 18 mei 2021
Soms is het moeilijk een recensie te schrijven.
Ik ben een maand of twee geleden gevraagd door Cathelijne Both of ik een recensie wilde schrijven over haar debuut. Ik zou haar boek krijgen tegenover een eerlijke recensie. Ze had mijn recensies zien staan, oa van de duivelsdief, en vertelde mij dat haar boek vergelijkbaar was. Dat schept bepaalde verwachtingen.

Waar gaat dit boek over? (Flap)
In een lang verleden tijd regeert Julia de Lavera na vele pogingen eindelijk over het land zoals zij dat wil. Haar hoofd loopt over van de beslissingen die ze moet maken richting haar volkeren en haar buurlanden. Toch krijgt ze het voor elkaar voor iedereen klaar te staan en haar plichten uit te voeren.
Celina, een normaal meisje, gaat naar de middelbare school en hoeft zich alleen maar bezig te houden met vrienden, leraren en ouders.
Op het oog een grote tegenstelling maar er zijn wel degelijk overeenkomsten. Overeenkomsten die Celina's leven een onverwachte wending geven.

Wat vond ik van dit boek?
Dit is voor mij best moeilijk te zeggen, omdat ik dit niet zo graag doe. Maar ik vond het boek niet zo goed.
Het verhaal heeft zeer zeker potentie. De verhaallijnen zijn best leuk bedacht. Maar de uitwerking minder.
Sommige onbelangrijke dingen worden heel expliciet vermeld tot aan wat er gegeten wordt aan toe. Maar juist belangrijke gebeurtenissen wordt heel snel en makkelijk overheen geschreven.
Hierdoor mist het verhaal kompleet zijn diepgang. Dit vind ik echt jammer.
Je leert geen één persoon kennen.
Dit kan zijn door de jonge leeftijd. Of door het eerste boek. Maar ik vind het jammer dat er niet door andere mensen is meegekeken. Of althans niet voldoende. Want de verhaallijn is erg leuk bedacht.

De auteur kan zeker schrijven. En best leuk. Ik hoop dan ook dat ze nog erg groeien mag als auteur...
En meer haar personages gaat laten leven.

Dus zeker goed geprobeerd.
Ik geef voor deze geen sterren...
Omdat ik hoop dat ze mijn recensie begrijpt en als opbouwend ervaart.
(Hier moet je sterren geven anders wordt hij niet geplaatst..)

Zeker blijven schrijven

Meer recensies van xanne