Super leuk boek van Nederlandse bodem

xanne 27 december 2022
Dit boek heb ik vanmorgen uitgelezen
De kinderen van Zeron, deel 1 uit de Valadin serie, geschreven door Peter Verkerk. Ik mocht dit boek lezen via Het OERgezellig boekenlab mijn dank.

Waar gaat dit boek over/flap?
Het kleine Koninkrijk Zeron wordt in haar bestaan bedreigd door de Unars, een wrede barbaren stam. Zeron is intern verscheurd en heeft een zwakke koning. De enige manier om Zeron te redden is samenwerken met Carna, het grote koninkrijk in het zuiden. Maar ook Carna is intern verdeeld. Bovendien verbieden de religies een samenwerking tussen beide landen. Op de achtergrond werken geheimzinnige mannen aan een plan om een nieuwe koning op de troon van Carna te zetten en een samenwerking tussen Zeron en Carna mogelijk te maken. Zonder dat hij het weet, wordt daarvoor de leraar Kamoni ingezet.
Het zijn de kinderen van Zeron die de strijd moeten aangaan. Maar zijn ze nog op tijd? En kunnen de kinderen van Zeron hun land nog redden?

Wat vond ik van dit boek?
Heel eerlijk had ik na het lezen van de proloog twijfel. De proloog is best onduidelijk namelijk.
Al snel in het eerste hoofdstuk kreeg ik een zwak voor leraar Kamoni. Wat een fijne, rustige en doortastende man ( in dit deel althans) waardoor ik verder wilde lezen. Het boek draait inderdaad om de kinderen. Maar voor mijn gevoel had Kamoni de hoofdrol. Deze rol is echt geweldig uitgedacht en beschreven. Ik had met hem de meeste feeling. De andere personen in het boek zijn trouwens ook goed uitgewerkt, je leert ze naarmate je verder leest, steeds beter kennen. Dit young adult boek, met iets wat fantasie setting is geen 13 in een dozijn boek. Het is geschreven vol passie. Passie van de auteur, maar je leest ook de passie van de personen in het boek. En dat is leuk. Er is een bepaalde gedrevenheid, die jou als lezer het verhaal intrekt. Op zo n manier dat ik zelf gelijk achter deel 2 ben aangegaan. Voor mij maakt dat een boek goed.

Wel zou ik bij een vervolg druk, goed laten nalezen op de spelfouten. Zelf ben ik niet heel taalvaardig, maar er zitten er wel wat in. En dat is zo zonde. Want ik heb ongelofelijk genoten van dit boek.
4.5*

Meer recensies van xanne