Wat een aanrader als jeugdboek

xanne 04 januari 2022
De nepvampier van Sophia Drenth. Het luisterboek. Afgelopen 2 dagen hard gewerkt om mijn boekenkast te reorganiseren op de slaapkamer. Wat is er dan fijner als er op de achtergrond een leuk luisterboek opstaat (storytell, ik kan niet zonder).
Dit boek is ook verkrijgbaar als leesboek.

Sophie Drenth ken ik als auteur al door de boeken van de bloedwetten. Een serie die totaal niet is te vergelijken met dit jeugdboek van de nepvampier. (4 uur en 18 minuten luisteren).
Begonnen met luisteren op 1 januari, uitgeluisterd op 3 januari

Waar gaat dit boek over/ flap:
Boze darmen, jeuk aan zijn kladden en een reusachtige pukkel op zijn neus. Vladimir von Rotenbeck is geen gewone vampier. Bloed maakt hem ziek tot op het bot, een kwaal die hem de schande van de familie heeft gemaakt. Vladimir zweert dat hij op de Nacht der Doden weer bloed zal kunnen drinken. Tijdens zijn speurtocht naar een geneesmiddel maakt hij kennis met het waarzegmeisje Naswikka. Zij vertelt hem dat er een groter gevaar op de loer ligt dan boze darmen. Op de Nacht der Doden zal een vampierjager Knekelstein onveilig maken. Zijn doel: alle vampiers uitroeien. Durft Vladimir een held te worden en zijn moeder en zussen te redden, ook al vinden zij hem een waardeloze nepvampier?

Wat vond ik van dit boek?
Als volwassen lees /luister ik graag een jeugdboek. Sommige jeugdboeken vind ik leuker en mooier dan een boek voor volwassenen. Waarom? Ik denk de actie en daar de boeken in sneller tempo worden geschreven, terwijl er gewoon veel gebeurd (jeugd houdt de aandacht minder goed vast).

Ik vond dit echt een heel erg leuk boek. Sophia Drenth staat bij mij bekend als een auteur die nogal donker kan schrijven. Dus ik vroeg mij echt af, wat dit moest gaan worden. Een boek voor de jeugd. En ik ben verast. Wat is dit een leuke opzet. Ik weet zeker dat Xavi, mijn zoon dit boek ook geweldig gaat vinden (8 jaar). De doelgroep ligt volgens Sophia op de tien. Maar ik denk dat dit zeker wel kan. Het boek bevat een leuk personage (buitenbeentje) die zichzelf moet leren kennen en accepteren. Ik denk voor veel kinderen herkenbaar. Daarnaast is het spannend. Lukt het om een gewone vampier te worden, lukt het zijn familie te helpen. Naar Vladimir zijn er leuke bij personages geschreven. Die echt iets toevoegen en waarom je kan lachen. Een echte aanrader. Het boek doet mij denken in de richting van Dolfje weerwolfje.
Als aanvulling wil ik melden dat het luisterboek met een hele fijne leesstem is voorgedragen.

Leuk gedaan, ben erg benieuwd naar het volgende deel, daar dit een serie gaat worden. 5*

Meer recensies van xanne