Een verrassend verhaal over Tornstein Tormodson

Yvie 15 april 2020 Hebban Recensent
Tornstein leert op de harde manier opgroeien. Op jonge leeftijd is hij getuige van een brute moord op zijn vader, waarna hij zelf wordt meegenomen en een leven als slaaf tegemoet gaat. Het lot bepaalt echter anders en Tornstein leert boten bouwen. Hiermee stippelt hij onbewust een ander leven voor zichzelf uit.

We volgen de jongen terwijl hij opgroeit en nare tegenslagen te verduren krijgt, maar tegelijkertijd een contente strijder wordt. De verhaallijn op zichzelf is niet zo heel boeiend, maar de historische feitjes die erin verweven zijn, zijn dit wel. Het boek beperkt zich nergens aan de (de verhalen van de) Vikingen. Er komen verschillende volkeren en landen voorbij en hoewel dit soms wat verwarrend is, maakt het er tevens een fascinerend verhaal van dat veel potentie heeft.

Persoonlijk vind ik het lastig om de feiten uit de fictie te halen bij dit onderwerp, iets wat ik ook had met de serie "Vikings". Het geheel van deze twee samen zorgt voor een beter inzicht, omdat bepaalde gebeurtenissen in beiden voorkomen. Het is ook een leuke bijkomstigheid om heftige situaties die je in je hoofd hebt in eens in letters voorbij zien te komen terwijl ze verteld worden door een adolescent.

De Viking is geen boek voor tere zieltjes, want het staat letterlijk bol van het geweld. De afgehakte ledematen en organen vliegen je namelijk met regelmaat om de oren. De belevenissen vanuit de ogen van een opgroeiende jongen zijn echt de steunpilaren van de het boek. Op de protagonist en zijn naasten na, zijn de personages nergens echt goed uitgewerkt. Ze hebben duidelijk een doel en bereiken dit ook vaak, maar achtergrondinformatie blijft (te) vaak achterwege, waardoor ze nogal plat overkomen. En vooral barbaars. Maar wellicht was dat juist wel het doel van de auteur...

De Viking is een interessant eerste deel van een serie en omdat het eindigt terwijl Tornstein zijn leven eigenlijk nog moet gaan leiden, zorgt voor nieuwsgierigheid naar het vervolgdeel.

Meer recensies van Yvie