Glibberig en plat en een spanning die veel te laat wordt ingezet

Annette Overvoorde 12 december 2018
J.L. Butler is het pseudoniem van de Engelse schrijfster Tasmina Perry. Op 18 jaar besloot ze advocate te worden, op haar dertigste een journaliste. Ze is getrouwd met auteur John Perry. Samen schreven ze een serie van Vampire-romans. Zij onder het pseudoniem Mia James. Ze is nu een internationaal best-selling-auteur en heeft meer dan 10 titels op haar naam staan.

De elementen zijn glibberig en plat.

De cover lokt. De titel doet een hoop beloven. Dus vol goede moed ging ik aan de slag met dit mooie boek. De vertelperspectief is de ik-vorm. Hoofdkarakter Fran neemt ons mee naar London, daar werkt ze als junior-advocate in echtscheidingszaken. Het belooft een mooi verhaal te zijn, ware het niet dat je soms struikelt over de zinnen en de taal. Er is veel achtergrond, die vertelt wordt. Maar met veel extra toevoegingen, metaforen of gewoon moeilijke taal. Het lezen wordt er daardoor niet fijner door. maar soms een ware struggle.

De auteur is advocate en journaliste en weet waar ze over praat. Maar moet zich realiseren dat de lezer deze kennis niet altijd heeft. In het begin duizelt het van de vaktermen en lijkt het of je in een aflevering van de serie "suits" ben. beland.

Als lezer ben je op zoek naar spanning en een goed verhaal, dat miste ik in dit boek.

Fran wordt verliefd op haar cliënt Martin Joy, een bankier en best een gladde man. De actieve intimiteiten zijn erg plat beschreven. Emotie en gevoel zijn soms mager aanwezig. Het doet wat zakelijk aan. Hierdoor bleef ik niet genoeg met mijn aandacht bij het boek. In het begin wordt het advocatenvak goed belicht. Ook de personages en omgeving. Dan raakt Donna vermist en lezen we meer over Fran zelf. Het kabbelt dan wat, qua verhaal. Speurwerk aan de kant van de politie wordt niet belicht. Richting einde wordt de spanningsboog pas op scherp gezet. Die spanning had al wat eerder ingezet kunnen worden.

Conclusie

J.L. Butler schreef met haar expertise over Fran in de advocatenwereld. Gevoel en emotie worden soms te weinig weergegeven. Daardoor wordt je als lezer niet direct gegrepen door door het verhaal. En dat is erg jammer. Echte smeuïge romantiek blijft uit. De intimiteit is plat.

De vermissing overruled de echtscheidingszaak en bemoeilijkt ook de affaire. De spanningsboog trekt traagjes strak. Na een fout bij de personages, kan niet anders zegen: het boek stelde teleur.

Waardering 2,5 sterren, nipt aan.

Meer recensies van Annette Overvoorde