"AMLA" is een echte Mustread!

Carla Kooijman 14 juni 2019
Inhoud:
Norah Nys heeft samen met haar ex-man Alex een dochter Billi. Haar man Alessio heeft nog een zoon Jeppe en samen hebben ze een zoontje Abe. Eigenlijk een complexe gezinssituatie, temeer omdat Norah haar pluszoon Jeppe niet mag. Hij is in haar ogen een jongen die haar weg wil pesten. Alleen gelooft niemand haar. Dan merkt ze dat ze niet alleen thuis is. In de douchecabine vindt ze een bebloed mes. Als ze dan bij haar zoontje Abe gaat kijken blijkt dat hij ineens met zijn hoofd naar het voeteneinde ligt, zijn laken is vervangen door een overtrek met doodshoofdprint en aan de spijlen van zijn bedje hangt een briefje met de tekst: “jij bestaat niet!” Aan de ring van zijn speen is de stengel van een chrysant vastgemaakt. Wie wil haar kapotmaken? Is dit weer Jeppe die hier de hand in heeft gehad?
Persoonlijke Leeservaring
Ik kom maar direct met de bekentenis dat ik nog niet eerder een boek van Sterre Carron had gelezen, terwijl haar thrillers echt wel op mijn nog ‘graag te lezen lijst’ stonden, die lijst die overigens meestal niet korter maar langer wordt!
Ik was dus eigenlijk heel blij dat Sterre met een nieuw boek kwam: Amla. Dit zou voor mij de kennismaking zijn met Sterre en natuurlijk Rani, de hoofdpersonage. Altijd fijn als het een recensieboek is dan moet ik daar gewoon tijd voor maken en in dit geval was het zelfs een leesclub en die heeft helemaal voorrang! Dus geen uitstel meer dit boek werd de volgende! En dat werd tijd zeg; ik was de enige van Mustreads or Not die nog geen fan was van haar boeken. Dit is helemaal goed gekomen, ik ben nu, zelfs na één deel over Rani Diaz, officieel fan van de schrijfstijl van Sterre en van Rani! Gelukkig maar, anders was ik officieel een buitenbeentje geworden tussen de andere ladies van Mustreads or Not!
Nu terug naar het boek: Rani en haar team kregen het echt wel voor hun kiezen in dit deel (misschien wel in elk deel, maar ja daar kan ik niet over spreken). De zaak werd eigenlijk alleen maar complexer en deze “in de knoop geraakte bol wol” moest natuurlijk ook weer netjes ontrafelt worden tot een afgerond geheel zonder losse eindjes. Hoe ingewikkelder het in elkaar zit hoe moeilijker het natuurlijk is om geen enkel los eindje achter te laten, en ja ik ben wars van losse eindjes, dat blijft hangen bij mij, gaat een beetje ‘zeuren’ en uiteindelijk ‘zweren’.
Deze thriller is netjes afgewerkt op één klein los rafeltje na (en echt het is niet meer dan dat: een klein rafeltje!). Ik zei het al ik ben nog niet echt bekend met Sterre Carron maar heb hier toch sterk de indruk dat ze me expres heeft laten zitten met dit rafeltje en dat dit pas in het volgende deel wordt afgewerkt, ofwel pas dan krijgen we hierop ons antwoord. Ik ga natuurlijk niets verklappen, gaan jullie maar snel lezen in Amla! Gelukkig is Sterre al bezig met het volgende deel! Zou je alsjeblieft heel snel door willen gaan? Ik kan niet wachten!
Moet ik nog zeggen dat dit een echte Mustread is, of hadden jullie dit allang begrepen?

Meer recensies van Carla Kooijman