De EU in een wurggreep

Hoe kan de EU het verloren vertrouwen van haar kiezers terugwinnen? Zo niet zal de EU in haar hart worden getroffen.

Dit is de mail die de nieuwe President van EU Thomas van der Broeck ontvangt. Naast de President wordt dezelfde mail verstuurd naar de journaliste Marie Vaerewyck en de Britse toponderhandelaar David Fox Cabane.

Als het ultimatum is verstreken, blijken 6 eurocommissarissen ontvoerd. De ontvoerders gebruiken allerlei media stunts om de publiekopinie voor zich te winnen. Ook de Britse Politica die behoorlijk aanwezig was in de campagne voor de Brexit maakt ook gebruik van dit toneel. De EU is zoals gewoonlijk verdeeld en schudt op haar grondvesten.

Het trio wordt verplicht tot samenwerken. Wat is er aan de hand? Waarom zijn juist deze drie mensen uitgekozen door de ontvoerder? Wat is hun aandeel in deze kwestie? Wat is de rol van de Britse Politica.
Wie kunnen we nog vertrouwen? Ook binnen dit trio is het vertrouwen zoek.
De thriller is zeer actueel. En gaat vrij snel van start.

Het gebeurt me niet vaak, maar in het begin van het boek liep ik tegenaan dat men bepaalde woorden gebruik die ik niet kon plaatsen. Ook viel me op dat er veel Vlaamse woorden en taal gebruik in voorkwam en dit is uiteraard niet vreemd voor een Vlaamse schrijver, maar het is meer dan ik gewoon ben dan van andere Vlaamse schrijvers.

Gelukkig wordt dit later in boek minder en wordt het razend snelle en spannende thriller.

Meer recensies van Gerrie van den Berg