Een spannende zoektocht naar een serie-moordenaar

Kate 20 juni 2019
Het was dat ik slaap nodig had; anders had ik dit boek echt in 1 ruk - zonder onderbreking - uitgelezen. Spannend! Adembenemed! Hoewel de laatste paar bladzijden van het verhaal meer een afronding vormen.

De verhaallijn wisselt tussen verleden en heden. Het start met een beschrijving van wat de laatste uren blijken te zijn van één van de slachtoffers van een serie-moordenaar. Vervolgens maakt de lezer kennis met Marian. Zij zet zich al een paar jaar actief in voor natuurstudies en onderzoek. Inmiddels werkt ze samen met een team van vaste medewerkers en vrijwilligers met honden.

Een deel van de gebeurtenissen worden verteld vanuit haar perspectief. Marian heeft een traumatische ervaring achter de rug, die ze nog aan het verwerken is. Ze lijkt wat labiel en twijfelt aan een aantal belangrijke zaken.

Op zoek naar antwoorden, lukt het haar een email adres te achterhalen van een gepensioneerde profiler. Nick heeft zijn eigen trauma's en is ernstig ziek. Vanuit zijn perspectief wordt het verhaal van Marian aangevuld. Dit gebeurt deels aan de hand van zijn manier van profilen.

De wisselingen tussen heden en verleden, perspectief, twijfels, de rol van de natuur en het langzaam onthullen van wat er werkelijk speelt, zorgen voor een ontzettend spannend boek. De vaart blijft er aardig in! Diverse personages worden zeer geloofwaardig neergezet en er zijn meer dan genoeg verdachten. De ontknoping kwam voor mij als een verrassing - waarbij je de 'closure' voor lief neemt. Had niet gehoeven, maar maakt het wel een afgerond geheel.

Pas nadat je met een zucht van verlichting het verhaal uit hebt en aan de twee korte hoofdstukken start, waarin de auteur in gaat op wat haar inspireerde ... Geen wonder dat ze zo goed kan beschrijven wat er om gaat in een slachtoffer. Geen wonder, dat wat Nick en Marian meemaken, zo levensecht overkomt.

Ondanks de titel, is dit niet persé een thriller louter voor vrouwen - lijkt mij. Dit tweede boek van Diane les Becquets word door mij uiteraard warm aanbevolen. Het maakt mij ook nieuwschierig naar haar debut, dat blijkbaar ook goed ontvangen werd - en uiteraard naar haar volgende thriller.

Meer recensies van Kate