Bijna plagiaat

Kate 25 maart 2024
Het is de meeste Nederlandse lezers blijkbaar niet opgevallen. Het valt wellicht alleen diegenen op die "Of Human Bondage" en vooral "The Painted Veil" van Sommerset Maugham hebben gelezen - in het Engels of Nederlands. Of die zou het toch tenminste moeten zijn opgevallen.

"Diamant" is bijna een plagiaat, alleen speelt Sommerset Maughams verhaal over een dokter die tegen de pokken strijdt, zich af in Azië. Hij werkt de relatie tussen zijn hoofdpersonen: een arts, diens verwende vrouw en de onderlinge spanningen iets minder tot in detail uit dan McVeigh. Maughams "The Painted Veil" eindigt ook anders, maar ja, tegenwoordig moeten boeken liefst optimistisch eindigen. Wat niet weg neemt, dat ik vermoed dat McVeigh toch wel heel, heel, heel sterk beïnvloed is door het lezen van Sommerset Maugham. Plot, personages, incidenten en spanningen in haar verhaal komen zo uit de twee literaire bestsellers van hem.

McVeigh zet sommige zaken in haar roman wat vetter neer. Bij Sommerset Maugham vind de lezer bijvoorbeeld geen expliciete seksscènes in zijn literaire werken. Die dateren uit de jaren vijftig, toen dat allemaal nog steeds niet kon.

Omdat ik lang geleden de boeken van Sommerset Maugham heb gelezen, die zo overduidelijk McVeighs verhaal beïnvloeden, kon haar pulp roman mij totaal niet boeien. Wat mij tevens verbaasde, was dat in deze tijd van "iedereen moet politiek correct lezen", haar roman bol staat van woorden als nigger, Boer (in de uiterst negatieve betekenis die het voor Engelsen heeft) en meer van het soort uitdrukkingen en woorden, waar momenteel zo veel literatuur voor wordt herschreven, bewerkt, hertaald, gekuist. Waarom komt een hedendaagse schrijver van romannetjes er mee weg en is het gebruik van racistische, discriminerende woorden door een overleden auteur die leefde ver voor al die politieke correctheid, niet goed te praten?

Mijn advies: pak de twee boeken van Sommerset Maugham die zelf "Of Human Bondage" zijn beste werk vond. Lees die, liefst in de originele taal. Die boeken zijn bovendien stukken minder dik dan "Diamant". Ook al bevalt het werk van Sommerset Maugham je daarna niet, kan je er wel prat op gaan dat je literatuur hebt gelezen in plaats van een roman van flut niveau.

Meer recensies van Kate