Zelfde boek wordt onder andere titel heruitgegeven

Kate 03 oktober 2023
Dacht ik een nieuw, interessant boek te vinden op Hebban? Mispoes: deze historische roman van Marja Visser is een aantal jaren geleden uitgegeven. Het boek "Maannachten" wordt blijkbaar doodleuk onder de nieuwe titel "De muze van de Kunstschilder" opnieuw gelanceerd.

Geen idee waarom, want de titel "Maannachten" komt tenminste nog rechtstreeks uit de roman over de driehoeksverhouding tussen kunstschilders Johan Barthold Jongkind, Marie-Joséphine Fesser-Borrhée en haar man Alexandre Fesser. De titel refereert niet zozeer aan liefdesnachten, maar Jongkinds schilderijen van een nachtelijke hemel met maanlicht.

Jongkind schilderde er natuurlijk meerdere, maar Madame Fesser bewondert er met name één in deze roman. Ze bekijkt die meermaals bij een Parijse kunsthandelaar in de zomer van 1860. Het verhaal opent bij die kunsthandelaar met wat een eerste kennismaking wordt tussen Fesser en Jongkind. Jongkind is dan net terug in Parijs, dankzij een veiling georganiseerd door zijn vrienden. Mensen die de tentoonstelling over Jongkind in Dordrecht hebben bezocht, weten hier meer over. Jongkind doet Madame Fesser het werk dat ze zo bewondert cadeau.

Het verhaal over de relatie tussen Jongkind en Fesser, zoals de auteur aan het eind van "Maannachten" uitlegt, is grotendeels gebaseerd op aannames. Het wordt grotendeels verteld vanuit Joséphines 'point of view'. Op andere websites blijken nogal wat lezers problemen te hebben met haar, zoals ze de eerste paar hoofdstukken wordt beschreven.

Ik kan alleen maar adviseren: doorzetten! Niet het boek terzijde leggen na pakweg bladzijde 45 of zo. Het wordt best spannend! Het wordt tegen het einde best boeiend! Nee, ik ga niet verklappen waarom: lees het boek.

En vergeet vooral niet, dat het verhaal zich afspeelt eind 19e en begin 20ste eeuw. Madame Fesser komt de eerste hoofdstukken misschien ietwat onsympathiek over, tamelijk berekenend wellicht, bedillerig, kil, nogal arrogant? Ze is wel een carrière-vrouw en dopt haar eigen boontjes: kunstschilder en docente aan een meisjesschool. Aan de andere kant maakt de auteur wel degelijk duidelijk, dat Joséphine een hoge prijs betaalt.

Wat trouwens niet betekent dat dit een geweldig geschreven historische roman is. Zoals een andere lezer opmerkte: deze 19e-eeuwse driehoeksverhouding tussen twee kunstenaars en de echtgenoot van een van hen, is grandioos materiaal. Helaas levert grandioos materiaal niet automatisch een grandioze historische roman op.

En wat betreft die nieuwe titel: nog suffer dan "Maannachten". Fesser is in deze roman niet zozeer de vrouw die de kunstenaar inspireert, maar degene die Jongkind beschermt. Maar ja, het zal wel weer om zo'n 'marketing truc' draaien.

Meer recensies van Kate