Allesbehalve adembenemend

Kate 10 september 2022
Op zich had dit een boeiend verhaal kunnen worden. Een biografie van een dynastie en een bedrijf. Opkomst en ondergang van de familie, verlies van het bedrijf en hoe het verder ging.

Met name de strijd binnen de familie die ontstaat tijdens het bewind van de tweede generatie en uiteindelijk een leven claimt binnen de derde, is niet iets dat in elk familiebedrijf voor komt. Echter: de chronologische verteltrant wordt niet naadloos aangehouden. Dat betekent dat lezers sommige gebeurtenissen meerdere keren lezen.

Voor mensen die totaal onbekend zijn met de geschiedenis en schandalen zijn er te veel vooraankondigingen van rampspoed, tovenarij, hebzucht en alles wat er verder nog kan gebeuren. Die verwachtingen moeten dan weer opgeschort worden gedurende een paar hoofdstukken om vervolgens opnieuw te worden aangewakkerd en - hopelijk - te worden beloond.

Dat ging bij mij op ongeveer twee derde van het boek zwaar irriteren. Alle drama's en toestanden zijn al breed uitgemeten in de pers. Het is allemaal na te lezen op internet. Dus waarom zou je dan nog een dikke pil door worstelen? Er worden ook nog eens de nodige bladzijden gewijd aan het gedoe van verkoop en vervolgens fusies.

Dat vraagt allemaal nogal wat van lezers. Wellicht leuk om te lezen voor degenen die heel erg veel houden van bijvoorbeeld televisieseries als Dallas en zo, maar voor fashionistas en mij had het allemaal wel in minder pagina's gekund.

Meer recensies van Kate