Alex Dahl kan prima schrijven maar … graag minder drama en meer geloofwaardigheid

Marja Vissers 05 oktober 2018
Cecilia lijkt een perfect leven te hebben: een man, twee dochters, een mooi huis. Dan komt Tobias, the boy at the door uit de titel, en het verhaal begint.
Het verhaal kent heel veel drama: verslaving, verkrachtingen, zelfmoord, verdrinking en nog veel meer. Als het aantal drama’s de helft was geweest, dan was het nog heel veel geweest. Het lijkt wel of de schrijfster elk drama dat bij haar opkwam in het boek heeft willen opnemen.
Van sommige personen in het boek (bijvoorbeeld Johan, de man van Cecilia) is het moeilijk voor te stellen dat ze zich in het echt zo zouden gedragen zoals ze in het boek doen. Ook is een deel van de gebeurtenissen in het boek erg ongeloofwaardig. Ik denk dan zeker ook de derde zwangerschap van Cecilia.
Het boek wordt gepresenteerd als thriller, maar ik zou het eerder een dramatisch en ongeloofwaardig verhaal noemen. Van een thriller verwacht je spanning, en die spanning was er bijna nooit. Sommige passages waren zelfs saai.
Alex Dahl schrijft een heel toegankelijk Engels. Zij vertelt het verhaal vanuit het perspectief van Cecilia, Tobias en Annika (gaandeweg het verhaal wordt de betrokkenheid van de laatstgenoemde duidelijk). Zij geeft elk van deze drie personen een heel eigen stem en dat doet ze uitzonderlijk goed.

Meer recensies van Marja Vissers