Steve: rechercheur, taxi driver en tuinman

Marja Vissers 28 maart 2024
Een triester hoofdpersoon dan Steve Mellors is nauwelijks denkbaar, maar David Pefko lukte het toch: hij schreef een boeiend boek over deze Steve.

Steve Mellors drinkt te veel, eet te veel en kijkt porno. Zo leren we hem kennen in de eerste hoofdstukken van 'Het voorseizoen'. Ik wilde het al bijna opgeven met dit boek ....
Maar dan komt er actie: Steve ontmoet het hoertje Anca. Hij gaat dan ook nog allerlei leugens vertellen. En hij handelt niet als hij het wel had moeten doen. En bekent dan te laat en met desastreuze gevolgen alles alsnog.
Onderwijl koopt hij wel een kamerscherm waarachter Anca haar prostitutieklanten in zijn huis kan ontvangen ... Hij koopt ook waxinelichtjes; die had Anca ook rond haar bed toen Steve haar de eerste keer bezocht. Dit hoofdstuk, hoofdstuk 50, eindigt met de zin 'Het aftellen is begonnen'. En ja, ik denk ook dat de kamerscherm-actie een nep-oplossing is van Steve die nooit durft door te pakken. Het zet zijn ondergang in. Vanaf hier loopt de nummering van de hoofdstukken terug naar 1.

Steve kijkt dus porno, maar wil eigenlijk liefde geven en krijgen. Het lukt hem niet om zijn geilheid en zijn tederheid beide een plek te geven.

Steve denkt vaak aan de film Taxi Driver met daarin Travis Bickle, gespeeld door Robert de Niro. Travis is net als Steve eenzaam, drinkt, kijkt porno en wil het hoertje Iris redden.
De advocaat van Anca, Terry Collins, daarentegen is alles wat Steve Mellors niet is. Aantrekkelijk uiterlijk, voortvarend handelen. Uiteindelijk verprutst hij het wel, door journalisten te slaan.

Een zeer opmerkelijk boek. Ik geef het vier sterren.

Meer recensies van Marja Vissers