Plussen, maar ook minnen

Marja Vissers 17 april 2024
Lees het verhaal van June die zo heel graag schrijfster wil zijn. Verbaas je over haar acties. En ontdek in wat voor rare wereld zij belandt. En dan heeft dit boek ook nog eens een ‘woke’ thematiek.

Yellowface schetst een beeld van de wereld van de uitgeverij, althans die in de VS. Dat is interessant! Ook gaat het heel veel over wat er op social media gebeurt. Ook interessant. Dit zijn de pluspunten van het boek.

Maar dan het grote minpunt. Dat begint ermee dat dit boek belangwekkende thema’s heeft. Het gaat over culturele toe-eigening; over yellowfacing (je voordoen als Aziatisch terwijl je het niet bent); de rol van de lezer (mag je bijvoorbeeld verwachten dat die van alles opzoekt); de vraag of een schrijver het verkrachtingsverhaal van een vriendin mag bewerken tot een kort verhaal en nog veel meer thema’s. Maar het jammere is dat die thema’s wel benoemd worden, maar verder niet uitgewerkt worden. De ethische overwegingen worden niet of nauwelijks verteld.

Dat brengt me op onze leesclub (https://www.hebban.nl/spot/leesclub-yellowface). Daar werd wel gediscussieerd over de thema’s van Yellowface. De leesclub heeft dus heel veel bijgedragen en mijn leeservaring eigenlijk gered.

Ik geef Yellowface drie sterren. En onze leesclub vijf sterren.

Meer recensies van Marja Vissers