Liefde heeft veel gezichten

Marja Vissers 17 oktober 2023
Felicity woonde in Mumbai voor de onafhankelijkheid van India in 1947. Het dagboek uit de titel is haar dagboek. We lezen hoe Felicity verliefd wordt op Arshan. En we vinden uit hoe het verder gaat met haar.
Isabel is Felicity’s kleindochter. Ze woont in Nederland maar gaat in 2019, nadat ze haar oma’s dagboek heeft gelezen, op reis naar Mumbai. Wij volgen haar belevenissen. En we zien hoe anders dan Felicity Isabel in het leven staat.

Het grote thema van dit boek is liefde. We lezen over de heftige verliefdheid van Felicity, maar ook over andere soorten liefde. Liefde die langzamerhand groeit. En nieuwe liefde nadat een eerdere relatie is stukgelopen, hoe kan dat gaan?
‘Dagboek uit Bombay’ zette mij aan het denken. Over het belang van verliefdheid; over gezond boerenverstand bij het aangaan van een relatie, over verder gaan na relatie-teleurstellingen.

De stijl van Hedwig Meesters is vrij eenvoudig met korte zinnen, korte hoofdstukken en geen te uitgebreide omschrijvingen. Dit maakt dat het boek makkelijk te lezen is. Soms gebruikt de schrijfster een onnodig hard woord. Dennis ‘bivakkeert’ bij een voormalige collega. Als er wordt er gegeten dan is dat: ‘saus met brokjes’ en ‘roodbruine brij’.

Ik geef het boek vier sterren. Het grote pluspunt van dit boek is het thema, liefde. Op sommige andere punten is het wat minder (taalgebruik, geloofwaardigheid, accuratesse), maar dat heeft met uiteindelijk toch niet te veel gestoord.

Meer recensies van Marja Vissers