Roel van Duijn anno 2024

Marja Vissers 28 maart 2024
Dit boek vertelt twee verhalen: het privéverhaal van Roel van Duijn en het verhaal van Rusland en Oekraïne. Wat is Roel van Duijn ontwapenend eerlijk over zijn privéleven! En wat weet hij veel over Rusland en Oekraïne!

Roel is getrouwd met de Russische Zjenja. Stiefdochter Vera heeft een huis gekocht. Zjenja wil dat Roel betaalt voor dat huis; Zjenja is zo close met haar dochter dat ze alles voor haar wil doen. Gelijk heeft ze naar mijn idee overigens niet.
Maar als Roel voet bij stuk houdt, zal Zjenja ontevreden zijn en blijven. Dus moet hij naar mijn idee, om een situatie te creëren die voor iedereen acceptabel is, water bij de wijn doen. Hij had kunnen zeggen: "Lieve Vera, natuurlijk wil ik je helpen! Ik geef je al mijn spaargeld." En dan 10% van wat hij had aan haar geven en de rest houden. In het boek lees je hoe het in het echt gegaan is.

En zo moet het misschien ook wel met de oorlog in Oekraïne: water bij de wijn, geven en nemen, onderhandelen om een situatie te creëren die voor alle partijen acceptabel is.
Ook waar het om Oekraïne gaat is dit niet de oplossing waar Roel van Duijn voor gaat. Maar, denk ik dan, het alternatief is Rusland verslaan. En dat heeft ook zo zijn problemen ...

Zoals gezegd weet Van Duijn veel en ik heb dan ook veel geleerd door dit boek. Soms werd het me wat te veel en sloeg ik een stukje over ...

Ik geef dit boek vier sterren.

Meer recensies van Marja Vissers