fraude en robots

Marja Vissers 28 maart 2024
'Daar komen de vliegen' vertelt het verhaal van Jerry Kirschenbaum en de enorme beleggingsfraude die hij pleegt. Jerry heeft veel weg van Bernie Madoff, maar valt er niet mee samen.

David Pefko is een uitmuntend verteller. In korte hoofdstukken vertelt hij heel vlot zijn verhaal. De perspectieven van veel verschillende personages (zoals Jerry's vrouw Ruth, belegger Ariel Friedland, chauffeur Eduardo) komen aan de orde.

Jerry zelf komt natuurlijk het meeste aan bod. Waarom doet Jerry Kirschenbaum wat hij doet? Volgens mij is het wel duidelijk, maar niet alle recensisten zien het zoals ik. Zo schrijft Bo van Houwelingen in de Volkskrant (https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/pefko-laat-je-het-gezicht-van-de-hebzucht-zien~bf94f9b6/): 'Pefko slaagt er niet helemaal in de motieven van een fascinerende man als Jerry genoeg diepgang te geven.' Naar mijn idee komt uit het boek naar voren dat Jerry, net als de robotons die hij verzameld, aangezet wordt. In zijn geval door de goedgelovige beleggers. Kijk maar naar de kaft. Bij de robot die je daar ziet gooi je geld in z'n bek en hij begint te werken.
Een focus alleen maar op het individu Jerry Kirschenbaum leidt niet tot het hele verhaal. Zonder de happige, goedgelovige beleggers was het namelijk allemaal niet gebeurd.

Yanakis, die Jerry's fraude al snel door had, is de meest sympathieke persoon in het boek. Maar ook hij wordt uiteindelijk door het systeem gecorrumpeerd, in zijn geval door de talkshows die hem wel willen laten komen maar dan moet hij wel doen wat zij goed achten voor de kijkcijfers.

Ik geef 'Daar komen de vliegen' vier sterren. Geen vijf omdat de vele bijpersonen niet zo heel erg goed uitgewerkt zijn. Maar: al met al is dit een excellent boek.

Meer recensies van Marja Vissers