Mooie roman!

In dit boek volg je het wel en wee van een katholieke jongenkostschool: Waerdinge.
Het verhaal wordt door de oud Prefect Henri opgerakeld, nadat hij een oud priester op straat tegenkomt. Er zijn al vijftien jaren verstreken sinds de dag dat de jonge priester uit het zicht verdween. De oud Priester Paul Teugen is getrouwd en heeft twee kinderen. Het verhaal moet je zien uit de ogen van Henri, ook bekend als de Pruis. Hij was een ouderwetse priester. Hij deelde klappen uit als een leerling iets had gedaan wat niet door de beugel kon. Leerlingen moeten niet zoveel vrijheid krijgen. Ze moeten een goede opvoeding mee krijgen op Waerdinge.
Priester Swaben heeft altijd grootse plannen gehad met de school. Hij was goed in geld uitgeven en had overal vrienden die hem hielpen met zijn plannen. Maar of het ten goede was?
Steeds meer priesters raken verslaafd aan alcohol en vrouwen. Tijden veranderen, is de school nog te redden? En wat is er toch met Teugen gebeurt? Waarom is hij vertrokken toentertijd? Zijn de keuzes die je maakt in je leven altijd goed? Of pakken ze ook wel eens verkeerd uit? Kunnen ze worden rechtgezet? Dit is een mooi verhaal. Het speelt zich af in de jaren 60 van de vorige eeuw.
Korte hoofdstukken en leest vlot weg. Je weet meteen hoe het eraan toeging op zo’n school. Maar dan vanuit het oogpunt van een priester. Dat is toch een andere belevenis. Ik geef het 3,5 sterren!

Meer recensies van Natasja (Tazzy) J.