Schaamteloos eerlijk

Sandra 07 juli 2019
Karin Bloemen, ik heb haar een paar keert kort ontmoet toen ze optrad in theater waar ik vrijwilliger ben. Ik wist op dat moment niet wat ik nu weet over haar leven, en zag vooral een sterke en hartelijke vrouw die geniet van het leven en precies weet wat ze wil. Nu weet ik wat zij heeft moeten doorstaan om te worden wie ze nu is en vraag ik mij af: hoe heeft ze het voor elkaar gekregen de sterke persoonlijkheid te zien wie zij nu is? En wat aan deze sterke persoonlijkheid was toen op dat moment in de foyer van het theater misschien maar schijn?

Deze autobiografie begint bij de operatie die Karin heeft ondergaan om 2 nieuwe knieën te krijgen. Misschien onder invloed van de narcose of de morfine, maar na de operatie komt Karin terecht in een negatieve roes. Haar man denkt dat er vooral veel oude, niet verwerkte emoties boven komen en Karin besluit om wat haar is overkomen toch op te schrijven, alhoewel ze zelf ook wel weet dat van afsluiten van het verleden nooit sprake zal zijn.

Eén van de meest ingrijpende gebeurtenissen uit het leven van de kleine Karin is dat haar moeder na het vertrek van haar vader een nieuwe vriend krijgt. Deze man trekt in bij de moeder met 3 dochters en al vanaf het begin heeft Karin een naar gevoel bij deze nieuwe man in huis, toen kon zij echter niet weten wat voor invloed hij op haar leven zou gaan krijgen. Vanaf het moment dat Karin 6 jaar is wordt zij seksueel misbruikt door hem, zonder zelf maar enig idee te hebben van wat dat is; seksueel misbruik. Als je 6 jaar bent ben je ook nog helemaal niet op de hoogte van dit soort dingen en zou je er toch vanuit moeten kunnen gaan dat iemand uit je eigen gezin alleen het beste met je voor heeft. Hoe anders is de werkelijkheid blijkbaar….

Je volgt het leven van Karin tot ze een jaar of 16 is en tussendoor ben je af en toe even terug in het heden, in het ziekenhuis waar Karin worstelt met de ongemakken van een operatie. Dat zijn de passages waar er af en toe een glimlach op je gezicht verschijnt.

Karin heeft zich heel kwetsbaar opgesteld bij het schrijven van dit boek, heel duidelijk komen de gevoelens naar voren van een jong meisje dat geen idee heeft dat wat haar aangedaan wordt helemaal niet normaal is en echt niet in ieder gezin zo gaat. In het hele boek gebruikt Karin de volledige voor- en achternaam als ze het over haar stiefvader heeft. Alhoewel ze dit ook bij haar eigen vader doet vindt ik het in het geval van haar stiefvader vooral een teken van enorme minachting en afstand aangeven, misschien ook doordat zijn volledige naam zo vaak in het boek voorkomt. Het is een aangrijpend boek, eerlijk en schaamteloos geschreven en het kan bijna niet anders dan dat dit verhaal je enorm raakt om nog maar niet te spreken over de velen die zich in dit verhaal zullen herkennen…

Meer recensies van Sandra