Het verhaal rond het schilderij "Melkmeisje"

10eke 10 april 2023
Het boek “Melkmeisje” bestrijkt een deel van het leven van Johannes Vermeer in zijn jonge jaren. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van drie verschillende personages: Johannes, zijn vrouw Catharina en het dienstmeisje Tanneke. Langzaamaan wordt duidelijk hoe het schilderij Melkmeisje onstaat en vorm gegeven wordt en waarom dit mooie schilderij er moet komen. Tevens wordt gedurende het verhaal ontrafeld wat welke betekenis er achter het onfatsoenlijke doek van het begin van het verhaal zit. Het verleden en de toekomst. Een zin uit het boek die ik passend vind is: "leven is balanceren op het koord van het ogenblik dat verleden van de toekomst scheidt".
Het is een prettig geschreven boek met korte hoofdstukken waardoor het gemakkelijk leest. Je doet kennis op over Johannes Vermeer en zijn onzekerheid en zijn perfectie, een stukje Delft en zijn geschiedenis en de manier van leven in die tijd.

Meer recensies van 10eke