Wederom een prachtig boek!

A van Steeg 05 september 2019
Jelle Hermus heeft met Leven met wind mee weer een herkenbaar boek geschreven, dat ook nog eens heel makkelijk leest. De subtitel Minder drama in je leven, meer rust in je hoofd geeft de inhoud van het boek goed weer.
In Leven met wind mee neemt hij het woord ‘wind’ heerlijk op de korrel. Hij vergelijkt het met de wind die we buiten ervaren en de wolken voortduwt, maar ook met de wind (scheetjes) die je laat. Op deze wijze weet hij herkenbare situaties en metaforen onder de aandacht te brengen en kan hij herkenbare vergelijkingen maken.
Na elk hoofdstuk sluit hij af met een wolk waarin kort maar krachtig het hoofdstuk wordt afgesloten. Daarnaast krijgt de lezer de mogelijkheid om op de website broednest.sochicken.nl bonusmateriaal te bekijken. Hij noemt dit toepasselijk je eigen windmachine. Hier staan allerlei makkelijke opdrachten beschreven, per hoofdstuk, die uitgevoerd kunnen worden.
De grote leidraad door het boek is dat we niet onze gedachten zijn, maar dat we deze hebben. Hierbij kan mindfulness een goede ondersteuning zijn. Laat je gedachten los en wees vrij. Accepteer zoals het is en laat je gedachten je gedachten zijn en laat anderen zijn zoals ze zijn.
Tijdens het lezen heb ik zo vaak gedacht ‘wat herkenbaar en o ja’, en toch gebeurt het mij en iedereen telkens weer. Wegdwalen in je gedachten en deze bepalend laten zijn.
Jelle Hermus ontziet zichzelf niet en vertelt diverse ervaringen uit zijn eigen leven in Leven met wind mee. Dit zorgt dat het boek nog persoonlijker aanvoelt en de lezer het gevoel geeft dat diegene niet de enige is met deze gedachte of reactie op gebeurtenissen.
Het vorige boek van Jelle heb ik ook mogen lezen. In Steeds leuker – Schrap de ellende en ontdek de korte route naar een leuker leven lag de focus op het ei en nu op de wind. Ikzelf vind Leven met de wind mee wat volwassener overkomen. De vele humor die hij gebruikt, is een mooie aanvulling.
Door de interactieve insteek is het boek laagdrempelig en is het voor mensen die niet zo van lezen houden, een heerlijk afwisselend boek. Ikzelf heb het boek met een glimlach gelezen en kan niet anders zeggen dan dat het boek een bijna simpele eye-opener is die iedereen eens zou moeten lezen en ervaren.
Steeds leuker werd verkozen tot Beste Spirituele Boek 2018. Wat mij betreft zou leven met de wind mee een goede kans maken voor een volgende prijs. Wie graag meer leest over Jelle Hermus en zijn visie, kan ook terecht op zijn website Sochicken.nl. Het is een fijne website boordevol informatie.
Wie Leven met de wind mee gelezen heeft, kan niet anders dan toegeven dat hij de situaties die Jelle beschrijft, herkent. Het is aan de lezer om ermee te doen wat hij wil. Maar één ding is duidelijk; je bent zeker niet de enige die zo denkt en handelt.
Ik kijk uit naar een volgend boek van Jelle Hermus. Ik ben echt fan van zijn opzet, uiteenzetting van de voorbeelden en schrijfstijl. Ik geef Leven met wind mee 5 sterren.

Gelezen voor het blog Indeboekenkast

Meer recensies van A van Steeg