Een wereld achter de filters

Akke Froukje 11 november 2019
Joyce Spijker beschrijft in haar boek de wereld achter de filters. Een leven dat we allemaal wel denken te kennen, maar door het lezen van dit boek word je hier wel weer even bewust van. Het lijkt allemaal zo mooi op de foto's, maar in werkelijkheid draait het allemaal om geld Zo ook bij Claire, de hoofdpersoon in Volg me.

Claire is influencer en werkt onder EPIC. Thomas de Bruijne is haar manager en zet haar hard aan het werk, omdat Claire erg populair is en het meeste geld oplevert binnen het bedrijf. Maar hoe ver zal Claire gaan als haar gezondheid hieronder gaat lijden.

Joelle Lammerstee werkt als documentairemaker en met haar baan lijkt het niet zo goed te gaan. Er zijn veel mensen die via streamingsdiensten kijken, of YouTube. Joelle moet een andere weg inslaan met haar documentaires, anders dreigt ze haar baan te verliezen. Joelle gaat daarom een documentaire maken over EPIC en zijn influencers. Maar haar baan redden is niet de enige reden dat z hier een documentaire over maakt. Ze heeft ook nog een persoonlijke reden. Hierdoor zoekt ze de grenzen op en gaat erg ver om achter de waarheid te komen van het leven van de influencers.

Volg me geeft een mooi beeld over hoe het er aan toe gaat achter de schermen. De onderwerpen die aangehaald worden, zijn erg actueel. Het boek is geschreven in korte hoofdstukken. Ieder hoofdstuk wordt er afgewisseld in personage en dat zorgt ervoor dat je door blijft lezen en je j geen moment verveelt. Tussen de hoofdstukken door lees je persoonlijke berichten, die DM's worden genoemd, die via Instagram aan Claire verstuurd zijn. Eerst zijn ze nog anoniem, maar later kom je er achter wie die berichtjes gestuurd heeft.

Volg me is een fijn boek om te lezen. Het is actueel en leest vlot. Ik mist in het boek nog de spanning. Dit komt in de laatste hoofdstukken nog op gaan. Ik geef het boek daarom vier sterren.

Meer recensies van Akke Froukje