Pijnlijk, dit vervolg.

Amandavd 16 april 2020
Dit was echt pijnlijk. Pijnlijk om te lezen. Ik weet niet wie dit boek in zijn huidige vorm heeft goedgekeurd bij de uitgever van Victoria Aveyard maar die persoon zou per direct ontslagen moeten worden als je het mij vraagt. Ik heb nogal wat te zeggen over dit boek, dus laten we gauw verder gaan.

Plot:
Het bloed van Mare Berrens is rood, de kleur van het gewone volk. Maar haar kracht om bliksem te beheersen maakt haar tot een gewild maar gevaarlijk wapen voor het koninklijk hof. Hoewel de koning publiekelijk haar krachten ontkent, ontdekt Mare iets bijzonders: ze is niet de enige in haar soort die deze kracht heeft. Mare ontsnapt aan de koning en uit de handen van de verraderlijke prins Maven, en gaat op zoek naar andere Roden en Zilveren om samen te vechten tegen de overheersers. Het is een gevaarlijke tocht waarbij Mare het risico loopt om zelf net zo’n monster te worden als de mensen die zij veracht. Zal haar opstand slagen?

-----------------

Ik vind mij zelf een uitstekende lezer, echt. Ik kan 100 pagina's in een uur tijd lezen, ik geef boeken altijd een kans maar dit monsterlijke boek heeft mij twee weken van mijn leven gekost om uit te lezen. Twee hele lange dodelijk saaie weken. Het heeft ontzettend veel doorzettingsvermogen gekost om dit boek niet in de vuilnisbak te gooien en om uit te lezen. Het voelde aan als een marathon, een loodzware marathon en ik sport niet eens.

En toch heb ik dit boek 3 sterren geven. Dat komt omdat, alhoewel de eerste 354 pagina's van dit boek saai, langdradig, verschrikkelijk en een absolute verspilling van inkt en papier waren, het laatste deel heel wat heeft goed gemaakt. Het werd ineens op het einde weer spannend. Die laatste 100 pagina's waren weer zoals deel 1 en daar ben ik dan ook door heen gevlogen. Bizar dat een boek wat zo verschrikkelijk begon op het einde een page turner werd van echte kwaliteit. Die eerste 354 pagina's zou ik nog niet eens als toiletpapier gebruikt hebben, zo slecht was het.

Ik kan mij niet voorstellen dat er iemand bij die uitgever die dit gelezen heeft en vervolgens zei; 'Nou dit is fantastisch en totaal niet saai, hier hoeven we niks meer aan te doen.' Die was of blind of aan het liegen. Echt zonde want het eerste boek was heerlijk. Goed geschreven, mooi plot en prima personages. Dit tweede deel was voor 3/4 compleet het tegenovergestelde. Ik ga deel 3 wel een kans geven, sowieso omdat het einde van deel 2 wel echt goed was en ook omdat ik benieuwd ben hoe het gaat eindigen. Maar ik moet eerst even bijkomen van dit deel.
Het voelt bijna aan als een trauma. Boektrauma.

Meer recensies van Amandavd