Mooi verhaal over twee culturen

Amarins 21 februari 2022
Lisa is op zoek naar een baan en wordt aangenomen bij warenhuis het Wespennest BV. Ze komt helaas meteen terecht in een reorganisatie en haar baan staat op de tocht. Haar baas heeft haar eerder gevraagd de administratie te doen van Esperanca, een weeshuis in Mozambique. Ze ontdekt dat er met de administratie geknoeid is en besluit zelf in Mozambique polshoogte te gaan nemen bij het weeshuis. Aangekomen in Mozambique leert ze Antipas kennen waar ze uiteindelijk verliefd op wordt. Samen gaan ze op zoek naar het weeshuis.

Toen ik een tijd geleden een berichtje van Karin Kallenberg ontving met de vraag of ik haar roman wilde recenseren kon ik dat natuurlijk niet weerstaan. Een boek waar twee culturen een rol spelen spreken me erg aan. Het is ook een verhaal wat deels gebaseerd is op eigen ervaringen van Kallenberg. Kallenberg schreef eerder in een ander genre, het Wespennest is haar eerste roman.

Het verhaal wordt verteld vanuit twee tijden perspectieven. Het eerste vertelt wat er gebeurt in Amsterdam, de tweede brengt je in Mozambique, Maputo. De opbouw van het verhaal is door het volgen van deze twee verhaallijnen goed gedaan. Uiteindelijk komen de verhaallijnen op een mooie manier weer bij elkaar. Het boek leest door de beide lijnen erg vlot. Fijn en makkelijk taalgebruik en korte hoofdstukken maken het alleen maar fijner.

Hoofdpersoon Lisa is een fijn personage. Hoewel ze me in het begin wat irriteerde vanwege haar naïeve gedrag kon ik haar later wel erg waarderen. Een sterke vrouw met veel doorzettingsvermogen. Antipas was een lieverd, een behulpzame man die ik in dit verhaal erg ben gaan waarderen.

Het wespennest is een verhaal met een stukje spanning. Hierdoor wil je blijven lezen en weten hoe het afloopt. Toch denk je halverwege wel te weten hoe het af gaat lopen maar dat is niet vervelend. Je blijft geboeid tot het eind.

Heel veel diepgang vind ik het verhaal niet hebben. Maar de beschrijving van de verschillende culturen en de mensen onderling geeft wel extra’s aan dit verhaal.

Uiteindelijk een heerlijke feelgood die origineel qua verhaal is. Een verhaal wat zeker de moeite waard is en waar een klein vleugje romantiek en ook een beetje humor is toegevoegd. Voor mij 3,5* waard. Een fijn boek waar ik van heb genoten.

Karin bedankt dat je me het boek toestuurde en ik een aantal heerlijke leesuurtjes hiermee kon hebben.

Meer recensies van Amarins