Een waardevol inkijkje bij de brandweer!

Amarins 05 juni 2024
PRIO1 mocht ik lezen voor de Harper Boekenlounge lezen. Een boek dat ik denk ik nooit had opgepakt als het niet voor de leesclub had gekregen.

Maar wat werd ik verrast. Een boek gebaseerd op de werkzaamheden van brandweerman Tom van der Weerd. Tom is naast vrijwillig brandweerman dj bij de zender Qmusic. Op zijn vijftiende besloot hij bij de jeugdbrandweer te gaan en hij is uitgegroeid tot bevelvoerder op de kazerne in Kampen.

Tom heeft tijdens de periode die achter ons ligt altijd geschreven over de gebeurtenissen bij de brandweer. Het schrijven heeft voor hem een soort therapeutische werking, het van zich afschrijven van heftige gebeurtenissen.

Het boek bevat een dertigtal verhalen over belevenissen bij de brandweer. Het zijn soms hele heftige verhalen waar ik zelf ook wel een beetje bij gruwelde. Maar er zitten ook bijzondere verhalen tussen waarbij ik nooit gedacht had dat de brandweer überhaupt in actie zou komen. Wat een liefde hebben deze mannen en vrouwen in hun hart om andere mensen te helpen.

PRIO 1 geeft een prachtig inkijkje in het leven van de brandweer. Iedereen weet wie de brandweer is en wat ze zoal doen, maar met dit boek krijg je een kijkje achter de schermen waardoor je ontzag voor hen krijgt en opmerkt hoe heftig het leven van een brandweerman af en toe is.

Een bijzonder boek dat iedereen eens zou moeten lezen. Zeker in deze tijd waarin de hulpverlening vaak last heeft van pottenkijkers of andersoortige verstoorders tijdens hun werkzaamheden.

PRIO1 is absoluut een aanrader. Het zijn verhalen die openhartig door Tom worden verteld en waardoor de lezer een inkijkje krijgt in het leven van een brandweerman. De emoties en gevoelens die erbij komen kijken voel je en je leeft helemaal mee. Petje af Tom voor deze intense verhalen, wat mij betreft mag je nog veel meer schrijven, ik ben dan weer van de partij!

Meer recensies van Amarins