‘Als de twijfel toeslaat’ is de nieuwste Nordic noir van Malin Persson Giolito en wordt uitgegeven door De Geus.
Malin Persson Giolito schreef eerder ‘In dromen lieg je niet’ (2016), een internationale bestseller die werd verkozen tot beste Zweedse en beste Scandinavische thriller en verfilmd te zien is op Netflix met als titel Quicksand.
Sophia Weber wordt door Hans Segerstad gevraagd een verzoek tot herziening van de zaak rond Stig Ahlin in te dienen. Stig Ahlin of Professor Dood zit bijna 14 jaar in de gevangenis voor de moord op Katrin Björk in 1998. Zwedens vijand nummer 1 zou de tiener van 15 vermoord hebben nadat hij eerst seks met haar had. Een beschuldiging van incest met zijn dochter werd geseponeerd maar niet vergeten. De publieke opinie oordeelt dan ook dat hij hoort vast te blijven zitten.
In ‘Als de twijfel toeslaat’ wordt wat gebeurt in het heden regelmatig onderbroken door flashbacks die het verhaal terugbrengen naar 1997/1998. De gebeurtenissen in de jaren negentig beleven we vooral vanuit het perspectief van Katrin, in het heden neemt hoofdzakelijk Sophia het verhaal voor haar rekening.
Aanvankelijk staat Sophia weigerachtig tegenover het verzoek van haar ex-docent. Sophia’s twijfel en innerlijke overwegingen, haar zorg voor haar norse opa Sture zouden elementen kunnen zijn die haar personage iets menselijks kunnen geven, maar net zoals zij het moeilijk heeft om zich te binden aan iemand, zo ook slaagt ze er op geen enkel moment in om mij te raken. Bij uitbreiding is dat ook van toepassing op alle andere personages: zij blijven allemaal heel oppervlakkig. Ik word er noch koud noch warm van. Van een aantal onder hen durf ik zelfs hun relevantie in het verhaal te betwisten. Teveel verhalen waarmee niks wordt gedaan, teveel losse eindjes. Frustrerend.
De opbouw van deze Nordic noir is rechtlijnig en weinig verrassend. De sfeer is somber en bedrukkend: moord, vermoeden van incest, het gevangenisleven, de povere kwaliteit van politiewerk en het gerecht. Af en toe komt er een treffend beeld voorbij dat het donkere karakter extra in de verf zet.

p. 99
Haar geheugen was als het ware gekapseisd en veranderd in een plek vol troebel water en moerassen.

‘Als de twijfel toeslaat’ leest als een realistisch verslag van hoe een advocate een maatschappelijk gevoelige zaak tracht herzien te krijgen door de Hoge Raad, daarbij slalommend omheen het grote ego van haar ex-docent en botsend met gebrekkig politiewerk en dito rechtspraak.
Na enige twijfel geef ik ‘Als de twijfel toeslaat’ 3 sterren.

Reacties op: Beklijft niet

Als de twijfel toeslaat - Malin Persson Giolito