Moeders van anderen (ebook, 278 blzn) is een roman geschreven door Mirthe Van Doornik en uitgegeven door Prometeus. Ik mocht dit boek lezen als lid van de jury voor de Hebban Debuutprijs 2019.
1997. In een flat, elfhoog, aan de rand van de stad, leiden Nico (14j) en Kine (11j) een moeizaam bestaan samen met hun verslaafde moeder Eleonora (Nora). Vanuit wisselend perspectief (Nico of Kine) en tussen 1997 en 2014, maken de zusjes de lezer deelgenoot van hun dagelijkse ellende.
De twee meisjes zijn volledig op elkaar aangewezen en hebben zo hun eigen codes en regels om enigszins structuur te geven aan hun leven. Aan hun moeder Nora hebben ze niks: Nora loopt verloren in het leven, is verslaafd aan zichzelf, aan alcohol, aan wiet, aan het najagen van haar eigen vrijheid, leeft haar leven volgens haar eigen wetten en zoekt constant bevestiging voor haarzelf bij haar dochters.
Hun relatie met ‘moeder’ is complex: ze zijn bang voor haar, durven haar niet in de ogen te kijken, verstoppen zich voor haar en zoeken troost bij elkaar. Meerdere keren vragen ze zich af wat een mama eigenlijk is. Ze zien de moeders van andere kinderen, maar die lijken in niks op de vrouw die zich hun mama noemt. Naargelang het moment en de stemming toont Nora zich als moeder één, twee, drie of vier. Nico heeft het zelfs moeilijk om haar ‘mama’ te noemen.
Deze roman is het schrijnend relaas van het leven van twee kinderen woonachtig in een flat op de elfde verdieping, een huis dat nooit een thuis is. Net zoals de flat aan de rand van de stad staat, zo ook staan de meisjes, door het gedrag van Nora, aan de rand van de maatschappij. Zij observeren het leven van kinderen en hun moeders in de betere wijken, merken dat hun gezin in niks op dat van die anderen lijkt en ondervinden tegelijkertijd dat ze overal worden buitengesloten. Door constant geldgebrek beperkt hun wereld zich tot de ongezellige, armoedige flat en het winkelcentrum in de buurt.
Het verhaal hakt er stevig in: eenzaamheid, stuurloosheid, wanhoop, verslaving, de impact van het gedrag van een verslaafde ouder op het verdere leven, zelfs jaren later, van de kinderen die dit alles van dichtbij moeten meemaken, schaamte, machteloosheid, boosheid, angst, egoïsme, uitzichtloosheid, … Niks waar je als lezer vrolijk van wordt.
Het is heftig, maar ook zo mooi geschreven. Naast kinderlijk eenvoudige observaties voortvloeiend uit de logica van een elfjarig kind, naast de somberheid die uitgaat van iemand wiens leven gecontroleerd wordt door angsten, staat de roman ook bol van de wondermooie beeldspraken, passeren er vele mooie toepasselijke muziekfragmenten, komen literatuuriconen De Beauvoir en Sartre (toch niet van de minsten!) voorbij, zijn er verwijzingen naar sprookjes. Over het gebruik van taal is duidelijk nagedacht!
Ook over de cover werd duidelijk nagedacht: de kleuren van het flatgebouw krijgen extra betekenis tijdens het lezen van het boek.
Het boek heeft me erg geraakt. Het is nu enkele dagen geleden dat ik het heb uitgelezen, maar ik betrap me er nog elke dag op dat ik er over loop na te denken. Het is een absolute aanrader, want ondanks het feit dat je wordt meegezogen in de ellende van de twee meisjes, is het heel mooi geschreven. Blij dat ik mocht kennis maken met het werk van Mirthe Van Doornik!
4 ****

Reacties op: Hou maar even van me

Moeders van anderen - Mirthe van Doornik
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 11,99