Indrukwekkend

AnnekeT 30 september 2023
Hoe zou het zijn als je een ramp overleeft? Hoe verwerk je dit?

De meesten van ons weten wat er gebeurd is tijdens die ene nacht in Volendam. Het is wereldnieuws geweest. Dit boek gaat over één van de overlevenden, Angel. Zij staat, na vele jaren, voor haar gevoel nog steeds stil. Ze is depressief en heeft moeite om door te gaan. Het motto 'niet lullen maar pellen', oftewel, gewoon doorgaan, dat binnen de gemeenschap geldt, helpt niet echt. Ze heeft de ramp nooit echt kunnen verwerken. Ze besluit in therapie te gaan, in een soort 'alles of niets' poging.

Ze ontdekt tijdens deze therapie van alles over zichzelf. De lezer ontdekt dit met haar mee. Je leeft mee met Angel, haar ups en downs. Ook krijg je van alles mee over de gemeenschap waarin ze leeft. De controle, iedereen kent elkaar.
Je leert de gemeenschap nog beter kennen door het verhaal dat Angel leest en uitzoekt over een voorouder van haar, Grietje. Door haar verhaal, via het dagboek van Grietje, leert Angel ook veel over haarzelf.

Beide verhalen, zowel dat van Angel als van Grietje, boeien. Je wilt steeds weten wat er verder gebeurde. Omdat het verhaal een paar keer switcht van Angel naar Grietje, moet je soms even wachten voor je weet wat er verder gebeurd met de ander (tenzij je smokkelt natuurlijk).

De afbeelding op de voorkant wordt tijdens het boek duidelijk gemaakt. Als je niet weet dat het over Volendam gaat (als je alleen de voorkant hebt gezien en verder niks), zou je je kunnen afvragen wat voor een boek dit is. De titel geeft niet helemaal weg waar het over gaat. Wat wel mooi is dat de ondertitel, 'van de hemel naar de hel' een goede zinspeling is op de naam van het café waar de brand was.

Het is een dik boek, wat sommigen misschien tegenhoudt om het te lezen. Maar het is zeker de moeite waard!

Ik las dit in het kader van de Boekentoer.

Meer recensies van AnnekeT