Snelle novelle

Anoeska 03 december 2019 Auteur
Een YA-novelle over Noor die onafscheidelijk is van haar telefoon. Na de dood van haar vader lijkt ze sterk op zoek te zijn naar zichzelf. Wanneer ze op afkickkamp vertrekt voor haar telefoon probleem, lijkt er al gauw iets niet pluis te zijn.

Het duurde even voor het verhaal op gang kwam. Hoewel de schrijfstijl vlot en toegankelijk is, merkte ik toch dat ik mezelf vaak moest aanzetten om door te lezen. Het boek lees je in een à twee uur zeker uit. Voornamelijk omdat deze novelle minder dan 100 pagina's bevat. Daarnaast vond ik het lettertype ook zeer groot voor een young adult boek.
Dit alles maakte dat ik het boek iets te 'jong' vond om het als een young adult verhaal te aanschouwen. Zowel de manier van schrijven, als de personages en het verhaal lijken mij eerder geschikt voor lezers tussen 10 tot 15 jaar. Een YA lezer, een doelgroep van 15 tot 25 jaar, kan best wel wat meer aan. Met een genre label gaan lezers ook eisen stellen. Als dit boek onder de noemer jeugdboek viel, had ik het helemaal anders ervaren. Voor mij voldeed het niet helemaal.
Dit zorgde er ook voor dat de personages vrij oppervlakkig blijven. Ze hebben een eigenschap die hun rol in het verhaal bepaald. Wel is elk personage uniek op zijn/haar manier en dat kon ik waarderen. Het zorgde ervoor dat de personages elkaar mooi aanvulden.

Het concept vond ik zeer origineel. Al heb ik het gevoel dat in een 'volwaardig' boek, het beter tot z'n recht had kunnen komen. Nu miste ik soms de spanning. Zeker naar het einde toe. Wat meer uitgewerkt hadden die laatste scenes enorm meeslepend kunnen zijn. Ik merkte op vele punten wel de insteek: nu gaat het spannend worden. Er werd wel goed opgebouwd naar een climax, alleen was die vaak iets te beperkt.
De boodschap van dit boek is zeker een topper en voor kinderen/tieners zeker een belangrijke les. Dat alles met 'te' ervoor niet goed is, komt dan ook meermaals aan bod. Verschillende punten uit het boek zijn zeker ook toepasbaar in het dagelijkse leven van de lezer. Ik denk op vlak van een verhaal overbrengen, de auteur wel geslaagd is.

De boodschap en het concept trokken me over de streep. Het is een interessant verhaal met veel kanten. Ik vond het fijn om tussendoor te lezen, maar ik twijfel sterk of dit boek me echt heeft kunnen overtuigen. Vooral de doelgroep heeft naar mijn idee de bal misgeslagen.
Het bleef voor mij te oppervlakkig in de plot om een duidelijk beeld te schetsen over het boek. Ik zie potentie, maar had nadien nog teveel vragen om helemaal overtuigd te zijn.

Meer recensies van Anoeska