Aangrijpend en sterk geschreven

Ans Stier 03 juni 2023
Het boek begint met een interessant voorwoord waaruit duidelijk wordt hoe Mariska op het onderwerp van haar zevende boek is gekomen.

Wij hebben een geheimpje, beleef je hoofdzakelijk door de ogen van Marianne. Het is interessant om te lezen hoe haar man een hele andere man blijkt te zijn als dat zij en de buitenwereld altijd voor ogen had.
Het is ook zeker heel interessant dat ook het verhaal wordt belicht door de ogen van Remon; wat gaat er in hem om als dader en hoe is het om pedofiel te zijn.
Kindermisbruik is een heftig thema. De auteur weet door middel van de politieverhoren en de gedachten van Marianne en Remon een duidelijk beeld van dit thema te schetsen zonder dat er heel confronterende en akelige kindermisbruikscenes neer gezet hoeven te worden. Dit maakt het geheel boeiend maar niet onsmakelijk om te lezen terwijl wel heel duidelijk de ernst van het thema aan de orde komt. De auteur weet heel knap de psychologische kant ven het verhaal uit te werken, zowel van de slachtoffers, de daders als de zedenpolitie.

Het verhaal neemt een heel verrassende wending. Heel subtiel is het geheel met elkaar verweven en absoluut niet voorspelbaar. Tot op de laatste bladzijde is het een verrassing hoe het af gaat lopen.

Evenals de voorgaande boeken is ook bij dit boek de schrijfstijl prettig. Korte hoofdstukken en in begrijpelijke taal geschreven. Boven de hoofdstukken staat vermeld met welk personage je te maken hebt zodat je je kunt verplaatsen in die persoon.

Wij hebben een geheimpje is wederom een aangrijpend en sterk geschreven boek. Een must read voor de liefhebber van psychologische thrillers, een boek dat prima past in het rijtje toppers dat Mariska Noordeloos al op haar naam heeft staan.

Meer recensies van Ans Stier