1755 Murat Işık - Wees Onzichtbaar

Ate Vegter 20 april 2020
Toen ik nog werkte ging ik af en toe naar de literaire middagen van de gemeente Amsterdam. Die werden eens in de paar maanden georganiseerd door de collega boekenliefhebbers, die zich de literaire ambtenaren noemden. Ik kwam er graag en schreef er dan een stukje over, blij met een goed onderwerp, wat mij wel het commentaar opleverde of wij daar in Amsterdam niets beters te doen hadden. Ik in ieder geval niet, want mijn team liep prima en er gaat bovendien niets boven de literatuur.
De tweede keer dat ik daar zat was Murat Isik uitgenodigd, een Turkse collega die een boek had geschreven. Ik kende Murat niet, maar hij bleek ooit als jurist bij ons gewerkt te hebben en was nu schrijver geworden en dit was zijn tweede boek. Het was net uit en het was nog voor hij met het winnen van de Libris Literatuur Prijs het pad van de grote roem zou betreden. Het was een gezellige middag en hij kon goed vertellen en voorlezen.
Wees Onzichtbaar gaat over zijn jeugd in de Bijlmer, hoe hij opgroeit met een dronken en gewelddadige vader en een aanvankelijk bedeesde maar steeds sterker wordende moeder. Hoe hij vriendjes maakt op de lagere school en vijanden op de middelbare. Hoe hij worstelt met wiskunde en uitgemaakt wordt voor de schoonmaker. Hoe hij zich onzichtbaar maakt, een vriend voor het leven ontmoet en zegeviert bij het eindexamen. Hoe hij gaat studeren en zich ontworstelt aan zijn milieu zonder zijn afkomst te verloochenen.
Maar Wees Onzichtbaar gaat ook over de geschiedenis van de Bijlmer, met als ‘Sprechhund’ meneer Rolf, de vriendelijke buurman die als een van de eerste bewoners komt en als laatste van de flat vertrekt, onder heftig protest tegen die schoften van de gemeente Amsterdam, die de Bijlmer bewust hebben laten verloederen, te beginnen met burgemeester Ed van Thijn, die in 1984 zo nodig de Zeedijk moest schoonvegen, waardoor alle junks hiernaartoe kwamen. En over de Bijlmerramp, die het definitieve einde van de oude Bijlmer inluidde.
Isik is een rasverteller, net als zijn vader en grootvader zegt hij daar zelf over. Wees Onzichtbaar is dan ook een heerlijk lichtvoetig geschreven boek over een pittige jeugd. Ga het maar halen bij de Nimo en neem dan ook Groene Pioniers van Laura Vegter mee. Dat ligt bij de kassa.

Ate, 20 april 2020

www.atevegter.wordpress.com/2020/4/20/1755