Interessant verhaal

Betty 14 juli 2023
Coulis van Bilal Al Mashta, ik vind het best wel lastig om het boek te omschrijven.
Het is een ingewikkeld boek om te lezen, maar wel echt de moeite waard.
De eerste hoofdstukken moet ik even wennen aan de manier hoe het verhaal wordt weergegeven maar door de schrijfstijl ben ik wel geboeid door het verhaal. Na een paar hoofdstukken krijg ik wat meer grip op het verhaal
Amin Bensaleh is ontslagen als theaterregisseur en zoekt zijn toevlucht in zijn moeders keuken tussen de pannen en kruiden.
Wanneer hij in de krant leest dat een hooggeplaatst iemand gaat trouwen, besluit hij dat hij de catering voor deze bruiloft wil gaan verzorgen, en het lukt hem de opdracht binnen te halen.
Voor de catering krijgt hij hulp van Monsef, een puber met problemen en Zahra zijn vroegere buurmeisje. Dit zijn de drie hoofdpersonen in dit verhaal
Het verhaal komt soms wat chaotisch en rommelig over dus je moet wel opletten tijdens het lezen.
De hoofdpersonen zijn qua karakter erg goed en beeldend beschreven.
De cultuurverschillen tussen Nederland en Algerije worden ook beeldend beschreven alsmede de cultuurkloof tussen de jonge en oude generatie.
Tussen de hoofdstukken door zie je bedrijven beschreven van een nieuw toneelstuk waarmee Amin terug wil keren.
Veel Arabische woorden worden er gebruikt maar achterin het boek kun je eventueel de betekenis opzoeken. Zelf vind ik dat best lastig als je tijdens het lezen steeds achterin het boek moet kijken wat de betekenis van een woord is, dat haalt je uit je verhaal. Ik heb de meeste woorden dus niet opgezocht maar dat maakt voor het verhaal niets uit! Al met al vind ik het een interessant verhaal en is het de moeite waard om deze roman te gaan lezen!!

Meer recensies van Betty